Головна » Блоги » “Це було дуже боляче”: як запорізькі медіа долають фінансову кризу, спричинену закриттям USAID

“Це було дуже боляче”: як запорізькі медіа долають фінансову кризу, спричинену закриттям USAID

USAID
USAID

Всі запорізькі онлайн-медіа у січні 2025 року відчули на собі удар раптового припинення роботи USAID і інших організацій, які надавали підтримку українським медіа. Частина запорізьких медіа мала до 90% фінансування саме завдяки підтриманим проєктам. Причому, абсолютна більшість з них стосувалася вкрай важливих актуальних тем для суспільства: війни, дезінформації, підтримки ВПО, ветеранів, дітей. Через три місяці з моменту раптового рішення американського президента скоротити USAID, запорізькі онлайн-медіа продовжують працювати. Втім в коментарях медійників і медійниць відчувається втома від постійного пошуку ресурсів для роботи на фоні зависокої конкуренції в грантах, низькій інтенсивності рекламного ринку і слабкої підтримки аудиторій цих медіа через абсолютно зрозумілі обставини життя в прифронтовому регіоні.

Про наслідки 

Головний редактор сайту  “Перший Запорізький” Андрій Вавілов говорить, що  редакція мала багато планів на реалізацію вже погоджених проєктів. Втім припинення фінансування через рішення уряду США зупинило, як мінімум, три цікавих ініціативи, які б допомогли редакції отримати мінімально необхідні ресурси для роботи до початку літа. 

Після зупинки цих проєктів ми зберегли такий же обсяг новинного контенту для сайту і соціальних мереж, але зменшили кількість ексклюзивних матеріалів великого формату”, – говорить головред і додає, що зараз прогнозувати майбутнє роботи редакції дуже складно.

Намагаються зберегти обсяги і якість контенту і на сайті 061.ua. Команда продовжує створювати контент, в тому числі, великих форматів. Втім, зупинка двох грантів, які мали б забезпечити повноцінну роботу редакції на найближчі пів року – рік, дуже переформатувала роботу в редакції. “З січня ми втратили, як мінімум, один великий грант, який покривав наші зарплати і мав тривати вісім місяців з перспективою продовження. Так само ми втратили невеликий грант з Інститутом Масової Інформації, але він теж покривав певні видатки нашої редакції. Нараз наше керівництво (мережі CityCites, – авт.) не відмовляється виплачувати нам мінімальну допомогу – середню зарплату, по  мережі  якщо (поки) не буде грантів. Для цього ми маємо виконувати вимоги, прописані в КПІ. Тобто, без грошей нас не залишають, але це трохи інше, ніж коли ми працювали за власними проєктами”, – розповідає редакторка сайта Ольга Солоп. Також, розповідає редакторка, без грантів редакція буде змушені розпрощатися з смм-менеджеркою, яку вони довго шукали і яка займається соцмережами медіа.

Редакція планує зберегти всі проєкти, які почала робити до припинення грантової підтримки. Скрин: 061.ua

Редакція Inform.zp.uа втратила до 90% всіх проєктів. Ерік Бринза, головний редактор  Inform.zp.uа, говорить, ці проєкти так чи інакше фінансувалися з USAID. “Це було дуже боляче. Бо це робота місяців підготовки, заявок і розглядів, погоджень.  Після цього ми подали більше 20 заявок на нові проєкти і лише два із них нам затвердили. Тому ситуація нелегка. Плануємо подавати більше проєктів, орієнтуючись на європейських партнерів. Але кількість конкурсів невелика, а конкуренція, за моїми відчуттями, зросла на 200%”, – говорить він.

Погоджується з відчутним переформатуванням грантового поля і головний редактор “Відбудова Запоріжжя” Максим Савченко. Видання, як розповідав ІМІ головред у січні 2025 року, не залежало від американських грантів, втім зупинка фінансування зсунула кут уваги медіа на європейських донорів, підвищивши конкуренцію в рази. “Ситуація з припиненням фінансування від USAID запустила ефект доміно на ринку грантового фінансування. Негативний вплив відчули навіть організації, напряму незалежні від американських донорів: грошей на ринку стало менше, а проєктів, які потребують підтримки, – більше. Ба більше, постраждали навіть деякі донори, які самі надавали грантове фінансування, і їх проєкти у стадії реалізації. Це негативно вплинуло і на наш проєкт”, – розповідає головний редактор. 

За його словами, поки медіа чекає на рішення донорів щодо інституційної підтримки, яка є головною умовою для стабільної роботи медіа і розвитку проєкту, довелося скоротити кількість контенту. Зокрема, поменшало ексклюзивних новин – команда працює на волонтерських засадах. Редакція акцентується на форматах і темах, які мають потенціал для монетизації чи залучення учасників до спільноти.

Керівник ГО “Запорізький центр розслідувань” Сергій Сидоров уточнює, що у лютому редакція працювала взагалі без грошей, на старих залишках. У березні  очікували на транш термінового фінансування, тож, весну редакція проходить з підтримкою.  “Судячи з динаміки, влітку ми будемо вимушені розпочати скорочення немедійної частини редакції. Адже грантової підтримки навряд чи вистачить на повну команду з 11 людей. Втім, у нас в пріоритеті збереження саме редакції, і, на превеликий жаль, переведення іншої частини команди на проєктну чи відрядну зайнятість”, – оцінює ризики Сергій Сидоров.

Про перспективи реклами

Запорізькі медіа не припиняють шукати варіанти, як продовжити повноцінну роботу. За словами головного редактора “Першого Запорізького” Андрія Вавілова, медіа небагато, але стабільно заробляє розміщенням реклами на своїх  сайті і у соцмережах. “Але цього не вистачає, щоб закривати мінімальні потреби. Тому команда працює над пошуком нових грантів і вже отримала кілька погоджених заявок у проєктах короткочасної стипендійної підтримки на створення контенту. Це дає надію на збереження імпульсу у розвитку, який ми продовжуємо з 2023 року. Однак, якщо кількість надходжень з різних джерел не збільшити, до кінця року редакція буде змушена щонайменше згортати масштаби роботи”, – говорить він.

Inform.zp.ua також продає рекламу, проте обстріли міста, виїзд людей, закриття бізнесів не дозволяє говорити, що ці доходи можуть стати основними. “Але наша ціль –  збільшити обʼєм і відсоток цих доходів”, – говорить головний редактор медіа.

Вже є реклама і в ЗЦР. За словами Сергія Сидорова, медіа почало розвивати цей напрямок. “В Запоріжжі складно знайти рекламодавців через невизначеність прифронтового міста і брак окремої людини на продажі. Але завдяки чудовій команді в нас виходять класні рекламні роліки, коли ми нарешті контрактуємось”, – розповідає він.

Приклад реклами в інстаграмі від Запорізького центра розслідувань. Скрин: інстаграм-сторінка ЗЦР

Намагаться залучати рекдамодавців і в онлайн-медіа SODA. “Ми створили МедіаКіт і в найближчому майбутньому збираємося його опублікувати, щоб рекламодавцям було зручно все відшукати на нашому сайті”, – уточнює головна редакторка  запорізького медіа SODAКатерина Рождественська.

“Відбудова.Запоріжжя” також розвиває комерційний напрямок. “По-перше, активно працюємо над продажем реклами. Це і SEO-тексти, і пряма реклама від зовнішніх рекламодавців. Значна частина цих комерційних публікацій на сайті – це додаткові продажі клієнтам, які купували розміщення у телеграм-каналі з афішею, або у нашому мікромедіа про запорізький бізнес у інстаграмі”, – зауважує головред видання.

В 061.ua, з урахуванням мережевої специфіки роботи медіа, рекламні менеджери продовжують працювати, втім відділ не працює з редакцією. “Ми не впливаємо один за одного. Але ми можемо робити рекламу, якщо немає етичних конфліктів. Втім зараз немає попиту на рекламу, як це було до повномасштабного вторгнення”,  – говорить редакторка 061.ua Ольга Солоп і додає: набагато краще робити журналістику, ніж займатися замість цього створенням рекламних текстів.

Про надії на спільноти

Спільноти і донати на підтримку медіа стали одним з основних трендів розвитку в регіональних медіа. Запорізькі – не виключення. Втім, успіхи різні. 

Головний редактор inform.zp.ua Ерік Бринза розповідає, що у лютому і березні вони попросили читачів кидати донати на підтримку сайту. “Ми зібрали на одну зарплату одному журналісту. Це було цінно для нас, щоб зрозуміти, що люди готові і в важких обставинах підтримати нас навіть грошима”, – розповідає він. Втім цей вид фінансування розвивати не планують,  бо війна і вища мета – допомагати у зборах військових і збирати донати їм. 

Відмовилися від ідеї збирати донати і в 061.ua. “Ми пробували відкривати донати – нічого не дало. Люди нам не донатять. Мені здається, регіональні ЗМІ не зможуть запровадити таку підтримку, бо аудиторія не готова платити за контент гроші, якщо вона може його отримати безкоштовно з соцмереж зокрема”, – вважає редакторка сайту. 

Натомість розбудовуванням спільноти, яка б підтримувала медіа, займаються кілька запорізьких сайтів. Керівник ГО “Запорізький центр розслідувань” говорить, що почали будувати спільноту що до 24 січня 2025 року, коли зупинилася вся грантова допомога від USAID. Зараз редакція вже отримує певну підтримку з донатів,  у цього є перспективи.

Катерина Рождественська, редакторка головна редакторка  запорізького медіа SODA уточнює, що саме зараз редакція також створює власну спільноту. “Хочемо зробити все якісно, щоб було не «на колінці», а це потребує часу. Продовжуємо подаватися на гранти. Нещодавно виграли два, які підуть на підтримку редакції, збереження команди”, – говорить вона.

“Відбудова.Запоріжжя” також працює над запуском спільноти. “За задумом, вона буде гуртувати учасників не на ідеї підтримки нас як медіа, а на спільному бажання редакції і потенційних учасників розвивати громаду. Тож, серед тактичних планів – масштабування комерційного напрямку і запуск спільноти. А стратегічний план лишається незмінним – створення мережі регіональних медіа про відбудову”, – резюмує  головред Максим Савченко.

Кнопка підтримки у inform.zp.ua є під новинами медіа. Скрин: inform.zp.ua

Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області


Inform.zp.ua працює, щоб ви знали правду. Ми щодня збираємо важливі новини про Запоріжжя, окуповані території та життя в регіоні. Якщо наша робота важлива для вас, підтримайте редакцію донатом — ваша допомога дозволить нам продовжувати писати для вас!  Підтримати: за посиланням