Головна » Кримінал » Інфокрайм » Давньогрецький Тіртей як рупор пропаганди, вбивство Макара і ненависть до запорізької влади: які головні маніпуляції розповсюджували телеграм-канали ТОТ Запорізької області у другий тиждень жовтня

Давньогрецький Тіртей як рупор пропаганди, вбивство Макара і ненависть до запорізької влади: які головні маніпуляції розповсюджували телеграм-канали ТОТ Запорізької області у другий тиждень жовтня

Пропагандистські телеграм-канали, які працюють на мешканців тимчасово окупованих територій Запорізької області, насправді не переймаються “локальною повісткою”, яка б включала реальні потреби їх підписників. Завдання цих майданчиків інше – максимально втравлювати у свідомість українців на окупованих територіях ключові кремлівські наративи. Серед основних – ворожий Захід (тому в стрічках багато маніпуляцій про міжнародну політику), нелегітимна і “злочинна” українська влада (тому в стрічках більш, ніж потрібно обесцінюючих дописів про Україну, владу та її рішення), небоєздатна і “злочинна” українська армія (тому в стрічках прото безліч дописів про “злочини” ЗСУ), розколоте українське суспільство (тому в стрічках багато дискредитаційних дописів про  мобілізацію, мовне питання і все, що може це підсилити), глорифікація РФ і її керівника (тому тут багато дописів про диктатора Путіна і якісь рішень окупаційної влади на місцях, але про Путіна більше), демонстрація насильницького підходу до всіх незгодних (тому частина контента завжди включає залякування у вигляді дописів про затримання “терористів” по всіх РФ і на окупованих територіях), виправдання війни (тому в стрічках завжди є дописи, які відбілюють вбивства людей внаслідок атак російських загарбників на цивільну інфраструктуру Запоріжжя).

У цей фейково-маніпулятивний потік пропагандисти активно залучають події чи ситуації, які сталися в регіоні чи Україні. Ми не знайшли жодного допису, в якому б інформація про них не була викривлена чи фрагментована.

Всього за п’ять робочих днів тижня ми прочитали 860 дописів і знайшли 58 маніпулятивних повідомлень і ще 24, які містили недостовірну інформацію.  Головними маніпуляторами цього тижня стали пропагандистські телеграм-канали “Запорожская область Новості” (33% маніпулятивних дописів від загальної кількості публікацій), “На самом дєлє в Запорожьє” (22%) “Владимир Рогов” (21% маніпулятивних дописів). Основними фейкометами були телеграм-канали Запорожская область Новості (8% публікацій з недостовірною інформацією). Такі результати аналізу 12 основних телеграм-каналів* із загальною аудиторією майже 438 тисяч підписників, які розповсюджують інформацію на ТОТ Запорізької області. 

Цього тижня пропагандисти вдвічі зменшили кількість дописів з маніпуляціями і фейками: якщо минулого тижня загальна кількість фейків і маніпуляцій склала 18% від загальної кількості контенту проаналізованих окупаційних телеграм-каналів, то цього тижня їх кількість знизилася до 9%. У ключові теми цього тижня, де стандартно була дискредитація ЗСУ, недоведені обстріли ЗАЕС і окупованих територій, дискредитація української і місцевої влади, а ще мобілізації, ми не брали до уваги ряд дописів про день народження диктора Путіна, яке випало на минулий тиждень. Складно оцінювати карточки з “цитатами президента” про його “стратегічне мислення”, бо він “налагодив поставки водки до Південно-Африканської Республіки”, чи підлабузливі відео з вітаннями окупаційних чиновників та, що особливо жахливо, пересічних громадян, молоді і дітей. Втім, такі штучні хвилі захвату від людини, яка очолює РФ, все більше нагадують картинки з екстазом від якихось зустрічей підлеглих з керівником Північної Кореї. І тепер в цю гру втягнуті і окуповані українці.

Проаналізувати кожну маніпуляцію чи недостовірну інформацію, яку пропагандисти вшивають чи не в кожний допис, дуже важко. Тож, цього разу ми зупинимося на кількох помітних маніпуляціях, в тому числі, суто регіонального контексту. 

Опитування про міську владу як спосіб пропаганди

Допис телеграм-канала “На самом дєлє в Запорожьє” від 8 жовтня стосувався запорізької місцевої влади і спирався на опитування щодо загального відношення до неї мешканців міста. У телеграм-каналах окупаційної влади періодично з’являються дописи про представників запорізької влади, зокрема, голови Запорізької ОВА Івана Федорова і в.о. міського голови Регіни Харченко. У авторів цих дописів дуже гаряча стадія ненависті до цих посадовців. Ці дописи, зазвичай, переповнені ненавистю, образами, приниженнями, цькуванням, класичною хейтерською лексикою і вкладаються в пропагандистський наратив про нікчемну українську владу і її нікчемних представників. В основному, у таких дописах пропагандисти використовують тексти журналістів задля дискредитації статусу і посад представників влади, у тому числі, запорізької. Цього разу допис також не відрізнявся оригінальністю. 

Тож, у дописі йдеться про те, що проведені результати опитування запорожців про довіру до місцевої влади виявилися провальними як для Регіни Харченко, так і для Івана Федорова. Це – найкоректніша трансляція того, що написали  в телеграм-каналі Втім, крім мови ворожнечі, пропагандисти зманіпулювали як даними, так і, власне, метою цього дослідження. Обмовимося, що цей аналіз не є спробо захисту міської влади:  судячи з результатів опитування,  і міській, і обласній владі варто передивитися підходи до управління. Ми звертали увагу на способи викривлення нейтральних даних і використання їх як способу маніпуляцій. 

Так, у дописі, зокрема, йдеться: “Результати опитування оприлюднено під майбутнє голосування у Верховній Раді про продовження повноважень місцевих рад, які закінчуються за місяць. В анкетуванні, яке проходило онлайн, взяли участь 671 особа. Один відсоток довіряючих – це шість-сім людей. І, як жартують у кулуарах, “всі вони знайомі між собою”. Що це означає? Люди втомилися від показухи та імітації роботи. Навіть ті, хто формально має підтримувати керівництво — співробітники мерії та ОВА, заступники, начальники управлінь, директори департаментів та КП, керівники райадміністрацій, що існують лише на папері РДА та військових адміністрацій, тобто навіть нероби, що жеруть бюджет, не напружуватись і витрачати 10 хвилин свого часу”.

Нейтральне опитування про місцеву владу Запоріжжя пропагандисти використали для чергової хвилі дискредитації української влади. Скрин: телеграм-канал “На самом дєлє в Запорожьє”

Насправді, таких даних в дослідженні немає. Для цього допису пропагандисти взяли за основу онлайн-опитування, створене двома запорізькими медіа 061.ua і SODA в рамках проєкту «Контролюй: прозорість, підзвітність та антикорупційний моніторинг у Запоріжжі». За інформацією 061.ua, метою дослідження було з’ясувати, як мешканці оцінюють роботу органів місцевого самоврядування, наскільки прозорими вони вважають ухвалені рішення, звідки отримують інформацію та чи готові долучатися до громадського контролю. Жодного слова про “майбутнє голосування у Верховній Раді” чи “шість-сім людей” з невідомих кулуарів в описі дослідження не надається. Мало того, в опитуванні детально описується вибірка, про яку не згадують в телеграм-каналі: “у дослідженні взяли участь 671 респондент – переважно мешканці Запоріжжя (90%), серед яких 61% жінок і 39% чоловіків. Серед опитуваних переважають люди віком від 35 до 54 років. За сферою діяльності це представники приватного сектору (25%), пенсіонери (20%), а також працівники освіти, медицини, самозайняті й фрілансери (по 9–10%)”.

Результати опитування, дійсно, показали, що тільки лише 1% повністю довіряє місцевій владі. Втім, пропагандисти не дали інші показники: по 7% опитаних обрали варіанти “нейтрально” та “скоріше довіряю”, тож, можна говорити про те, що 8% довіряють органам місцевого самоврядування в цілому, а не конкретно Федорову чи Харченко. Ця цифра є більш точною для визначення реальної картини. Також в дописі це питання подається вирваним з контекста, бо крім загального питання про оцінку влади досліджувалися інші. Наприклад, 10% респондентів так чи інакше оцінили роботу влади скоріше, як позитивну чи дуже позитивну, що у порівнянні з відсотком повної чи часткової довіри показує інший об’єктивний відсоток позитивного відношення до влади. 

Давньогрецький Тіртей як привід для дискредитації української освіти

Ще одною маніпуляцією сенсами став допис про “примус українських дітей йти на війну за Зеленського”. Пропагандисти періодично намагаються включити у власну повістку тематику освіти українських дітей. Зазвичай, таких дописів в окупаційних телеграм-каналах запорізького регіону небагато. Втім, цього тижня, скоріше за все, з подачі російської пропагандистки Ольги Скабєєвої, по локальним телеграм-каналам рознесли чергову “зраду” української освіти. Так, 9 жовтня вона, а за нею і локальний телеграм-канал “На самом дєлє в Запорожьє” звинуватили українську освіту, зокрема, авторів підручника 8 класу “Зарубіжна література”, що вони привчають “дітей до того, що помирати у війні за Зеленського – це добре”. “Батьки учнів 8 класів (та інших) показали, які вірші змушують навчати дітей сьогодні за часів режиму Зеленського та міністра Лісового. Вірш давньогрецького поета Тіртея «Добре вмирати тому…» ілюстрований ЗСУшниками, щоб натяк зрозумілий був кожному. Готують молоде м’ясо на вічну війну. Поки що діти еліти всі за кордоном”, – йдеться у дописі.

Все це – велика маніпуляція сенсами. 

Почнемо з того, хто такий Тіртей. Це давньогрецький поет середини VII століття до н. е., який складав патріотичні військові елегії, пісні-заклики, які мали зміцнювати бойовий дух воїнів, виховувати в них почуття обов’язку перед батьківщиною, пробуджувати мужність і хоробрість у бою. Своїм обов’язком поет вважав прославлення відважних, котрі полягли в перших лавах захисників вітчизни, він змальовував гірку долю боягузів, яких вигнали за зраду з рідної країни, закликав “батьківщину і дітей боронити відважно”. Однією з таких елегій є “Добре вмирати тому, хто, боронячи рідну країну…”. Спартанці завжди виконували його пісні й навіть влаштовували співочі змагання. Власне, ця елегія і оспівує спартанських воїнів. 

Насправді, вірш давньогрецького поета Тіртея давно є частиною української шкільної програми з вивчення зарубіжної літератури. Почали його вивчати задовго до приходу до влади нинішнього українського президента. Наприклад, ця елегія з питаннями для аналізу є як в підручниках 2015-2016 року випуску, так і 2025 року. Саме тут вперше з’являється фотографія з воїнами ЗСУ. Автор зауважує лише, що “цей вірш актуальний і нині, коли необхідно боронити свободу і незалежність України”. Крім фотографії ЗСУ від “Радіо Свобода”, в ілюстраціях подані скульптурне зображення бою у Спарті і кадр з фільму “300 спартанців”. Автор дійсно проводить паралелі між ідеалами воїна-захисника в творі Тіртея і ідеалом захисника_ці України. І серед іншого запитує, чому автор вважає що вмирати “добре”, цитуючи Тіртея. 

Маніпулятивні дописи про елегію давньогрецького поета Тіртея розповсюдила пропагандистка Скабєєва і локальні окупаційні-телеграм-канали. Скрин: телеграм-канал Скабєєва 

Втім для пропаганди цього достатньо. Видаючи судження за факти, вони викривляють сенси, закладені в підручнику, крім того, дуже фрагментують інформацію, замовчуючи, який рівень власної пропаганди був застосований в російській системі освіти, а останні роки й на тимчасово окупованих територіях.

Але продовжимо з Тіртеєм. На російському маркетплейсі “Інфоурок”, куди російські педагоги викладають свої методичні розробки, легко знайти інформацію про те, що Тіртея і його вірш “Добре помирати тому…” вивчали і в російських школах. Наприклад, в одному з планів уроку йдеться про таке: “Тема. Особливості розвитку і види лірики у Давній Греції. Тіртей. “Добре помирати тому”. Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.” Якщо цей план уроку датований 2021 роком, то, наприклад, у 2024 році тут можна знайти методичну розробку для класних керівників “Вибори Президента Росії 2024” або методичні рекомендації за 2025 рік “30 вересня. День возз’єднання ДНР, ЛНР, Запорізької та Херсонської областей з Російською Федерацією” (матеріал для оформлення, гекси)”.

У російських школах проводять пропагандистські заходи заходи про “День возз’єднання ДНР, ЛНР, Запорізької та Херсонської областей з Російською Федерацією”. Скрин: сайт “Інфоурок”
У російських школах проводять пропагандистські заходи заходи про “День возз’єднання ДНР, ЛНР, Запорізької та Херсонської областей з Російською Федерацією”. Скрин: сайт “Інфоурок”

Але це тільки окремі приклади пропагандистської складової, націленої на підтримку війни проти України, яка впроваджується в російській освіті. З початку повномасштабного вторгнення були перероблені базові підручники, за якими навчаються російські діти. Окреме місце в них займають підручники з історії для 6-9 класів, написані одним з провідних ідеологів рашизму, помічником президента РФ Володимиром Мединським. За ними діти, в тому числі на окупованих територіях, почали навчатися з 1 вересня 2023 року. По суті, це  “підручники ненависті”, зокрема до України, США, НАТО і всього “колективного Заходу” з допомогою маніпуляцій, відвертих фейків і конспірології.

На ТОТ Запорізької області навчаються за підручниками з викривленою історією і ненавистю до України від пропагандиста Мединського

Крім того, у російському федеральному переліку підручників від червня 2025 року, “які можна використовувати у школах”, дозволено використовувати такі підручники для вивчення предмету “Основи безпеки і захисту Батьківщини”: “Основи військової підготовки” для 5–9 класів, “Основи військово-морської підготовки” для 5–9 класів, “Основи військово-морської підготовки” для 10–11 класів. Окремо для “кадетських класів” тут рекомендують підручники “Основи воєнно-медичної підготовки” (5-9, 10-11 класи) і “Безпілотні літальні апарати: основи конструкції і управління” для учнів 8 класів. 

Що це таке? В РФ відкривають кадетські класи з 2000-х років. Росіяни таким чином  системно мілітаризують школярів. Втім, з початку повномасштабного вторгнення, цей процес пришвидшився і перекинувся на окуповані території України. Так, за даними Радіо Свобода, станом на квітень 2025 року, в окупованому Криму діяло 260 кадетських класів, при цьому наприкінці минулого навчального року їх було 197. За інформацією Центру громадянської освіти «Альменда», на окупованій частині Херсонської області діяло 9 кадетських класів, на підконтрольних РФ територіях Запорізької області – 13, у Луганській області – 86. Даних стосовно Донецької області немає. Також на окупованих територіях збільшилася кількість дітей, залучених до «Юнармії» – мілітаристського угрупування, яке потужно фінансується з федерального бюджету РФ і до якого залучають дітей і підлітків з окупованих територій України. Так, якщо у 2017 році в Криму їх було півтори тисячі, то у листопаді 2024 року – понад 15 тисяч.

Крім цього, на окупованих територіях Запорізької області зокрема, власні класи відкривають російські силові структури, наприклад, Росгвардія. За даними ІМІ, перший мілітаристський клас від Росгвардії, де українських дітей привчають до агресивних наративів російської пропаганди, відкрився на ТОТ Запорізької області у серпні 2023 року. Наразі на тимчасово окупованій території нашої області працює не менше 11 таких класів.

Що стосується самої РФ, то на початку жовтня 2025 року російське видання “Важливі історії” опублікувало інформацію, що з початку повномасштабної агресії проти України, як мінімум, у 57 населених пунктах 26 російських регіонах відкрилися спеціальні кадетські групи на базі дитячих садків. Діти 4–7 років беруть участь у конкурсах стройової підготовки та пісні, відточують “правильність маршування в колоні та чіткість у здачі рапорту”, ​​займаються рукопашним боєм та вогневою підготовкою, відвідують міські заходи в парадній формі, плетуть маскувальні мережі та зустрічаються з російськими військовими. За інформацією видання, влітку 2025 року російська влада анонсувала закон про єдині правила виховання кадетів у всіх регіонах для підготовки “кадрової еліти для військової і державної служби”, який торкнеться і дошкільнят.

У російських дитсадках масово відкривають “кадетські класи” для підготовки “військової еліти”. Скрин: телеграм-канал Liberty People

У жовтні 2025 року російський сайт Інсайдер випустив розслідування про те, як державна пропаганда захопила російську освіту. Серед іншого, з 1 вересня 2025 року у російських дитячих садках також стартував курс, започаткований у вересні 2022 року у школах, “Розмови про важливе”. Нагадаємо, “Розмови про важливе” – це російська програма позаурочної діяльності у школах, орієнтована на морально-патріотичне виховання учнів, уроки якої є обов’язковими і проводяться щопонеділка. Сюди приходять російські окупанти, в тому числі засуджені за різні злочини. 

За даними розслідування, методички по роботі з молоддю і дітьми розробляє як федеральне Міністерство освіти, так і численні регіональні і муніципальні управління та підвідомчі їм організації. Кожна 10-та сторінка посібників по ньому присвячена війні та військовим. Всі вони орієнтуються на наративи, що спускаються з Кремля. Разом із риторикою останнього змінюються й визначення екстремізму, тероризму, “деструктивних” та “радикальних” рухів у подібних документах. Наприклад, станом на 2024 рік “ідеологія тероризму” включала “радикальний псевдоіслам”, “український націоналізм і неонацизм”, “субкультури масових вбивств” та інші ідеї, які поширюють “організації, визнані терористичними”. Профілактичну роботу тут рекомендують вести серед підлітків, які проживали раніше на “підконтрольних київському режиму територіях”, а також серед мігрантів.

Російська пропаганда дуже переймається молоддю з окупованих територій України. Так, автори методик “Росмолоді” по роботі з такими підлітками визнають, що через “ситуацію в регіонах проведення СВО (повномасштабна війна Росії проти України, – авт.)” діти та молодь не можуть “реалізувати свої потреби через труднощі систематичної освіти, втрати батьків та близьких людей, брак необхідних ресурсів та коштів”. Проте боротися з екстремізмом укладачі документа пропонують не шляхом вирішення цих проблем, а пропагандою. Педагогам радять транслювати дітям тези про те, що український народ “став жертвою дій власного уряду” та “гарматним м’ясом”, а “зовнішні сили” не бажають благополуччя народів Росії. Автори методички попереджають вчителів, що якщо не заповнити прогалини у знаннях молоді, то їх заповнять противники, і саме з цією метою потрібно проводити пропагандистські заходи. На окупованих територіях до сих пір шукають учнів, які входять до так звані груп ризику і вчать, як їх знаходити. До груп ризику, зокрема, входять діти, які “потрапили під вплив антиросійської пропаганди”, “критиків СВО”, анархістів. Обчислювати “потенційну загрозу” викладачам пропонується за публікаціями та підписками в соцмережах, за словами-маркерами на кшталт “Пиня”, “путлер”, “спецобосрація”, “кремлівський карлик” або “рашка”.

Крім того, за поведінкою учнів, говориться в розслідуванні, стежать і у школах. Методички виділяють кілька технік такого спостереження: особисті інтерв’ю, фіксація під час занять радикальних висловлювань учнів, регулярні щоденникові нотатки динаміку поведінки, ведення «карти педагогічних спостережень”.

Тож, поки російські пропагандисти намагаються знайти під мікроскопом ознаки “українськоїх пропаганди”, видумуючи неіснуючу “війну за Зеленського”, в самій РФ система шкільної освіти перетворилася на дуже побідну за “школу для варварів”, систему виховання дітей у дусі ненависті, покори й войовничості при нацистах, яку письменниця Еріка Манн описала у 1938 році.

Пропаганда і відбілювання війни і власних злочинів

Після однієї з найпотужніших атак на Запоріжжя у ніч на 10 жовтня, саме ту ніч, коли в місті загинув семирічний Макар, батько якого нещодавно повернувся з трирічного російського полону, пропагандисти, зокрема, запорізький колаборант Володимир Рогов, почав відбілювати окупаційну російську армію від цього чергового злочину. Вже вночі 10 жовтня він написав допис, який стандартно з’являється після кожного військового злочину російської армії: “У тимчасово окупованому нацистами місті Запоріжжі пролунала серія вибухів. Їхня причина – робота ввічливих БпЛА типу “Герань” з військових об’єктів ЗеРейху, а також криворука робота ППО ЗСУ. Бандерівці продовжують злочинним чином безладно бити з ППО ввічливими дронами, намагаючись збити їх над кварталами із щільною житловою забудовою, а не за містом. В результаті “роботи ППО” сталося потрапляння у багатоповерховий житловий  будинок”. 11 жовтня він показав наслідки “прильоту по машинному залу і греблі ДніпроГЕС в результаті ракетного удару 10 жовтня” і нуль разів згадав про загиблу дитину.

Про вбитого семирічного Макара пропагандист і колаборант Рогов не згадав жодного разу. Скрин: “Українська правда”

Такі описи про атаки на Запоріжжя – стандартна брехня і маніпуляція: відповідальними за руйнування цивільних об’єктів, вбивство цивільних, в тому числі дітей, повністю лежить на російських агресорах, яких Володимир Рогов систематично підтримує зборами у власному телеграм-каналі. 10 жовтня ворог атакував об’єкти енергетичної інфраструктури по всій країні. За інформацією з телеграм-канала в.о. міського голови Регіни Харченко, в результаті атаки було поранено 11 запорожців, серед них – двоє дітей. Пізніше семирічний Макар помер від отриманих травм внаслідок російської ракетної атаки. 

Майже кожен допис Рогова наповнений цинічними лозунгами про те, що “Запоріжжя буде вільним”, про “вежлівиє гєрані”, ракети, які знищують те саме Запоріжжя, про яке так печеться Рогов, і вбивають тих мешканців, яких нібито захищає у своїх дописах. Рогов  – один з найнебезпечніших пропагандистів, який працює на території Запорізької області. Втім поки що він має можливість продовжувати свою руйнівну діяльність. 

*Моніторилися такі телеграм-канали: “Владимир Рогов”, “Запорожский Вестник”, “На самом деле в Запорожье”, “Балицкий Евгений”, “Запорожский телеграф”

“Новый Мелитополь”, “Зa!ТВ. Новости Запорожской области”, “Запорожская область Новости”, “Новое.Медиа”, “Бердянск.ру”, “Хлеб Медиа”, “Запорожское агентство новостей” з 6 по 10 жовтня 2025 року включно.

Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації у Запорізькій області

Моніторинг проводили: Наталія Виговська, Катерина Касімова, Оксана Щербина

Матеріал підготовлено в рамках проєкту за підтримки ГО Інституту Масової Інформації та CzechAid