Освітній простір “MLT-land” у Запоріжжі об’єднав педагогів і школярів із Мелітополя, які через війну були змушені покинути рідне місто. Тут навчаються учні в змішаному форматі, працюють десятки мелітопольських вчителів. У цьому просторі не лише викладають, а й підтримують — учнів, педагогів, цілу спільноту.
Журналістка Inform.zp.ua відвідала освітній простір і дізналася, як там організовано навчання та створені умови для роботи під час війни.
У вересні 2022 року Освітній хаб розпочав свою роботу у Запоріжжі, як осередок надання допомоги учням, які вимушено виїхали разом з батьками з рідного міста. Восени 2024 року тут офіційно відкрили мелітопольський Освітній простір “MLT-land” — ініціатива, яка об’єднала дві релоковані школи з Мелітополя: гімназію №23 та ліцей №9.
Через окупацію чимало освітян змушені були залишити Мелітополь. За словами педагогині Тетяни Колісник, близько 50% вчителів шкіл і вихователів садочків виїхали — хтось за кордон, хтось до інших українських міст, зокрема до Запоріжжя. Сьогодні тут гуртуються близько 70 педагогів, із яких наразі понад 40 активно працюють в Освітньому просторі “MLT-land“.
Мелітопольська гімназія №23 здійснює навчання у двох форматах: очному та дистанційному. Очно навчаються 130 дітей, ще 860 — дистанційно. Середня кількість учнів у класі — 15. Найменший клас — 4 клас (9 дітей), найбільший — 5-й (21 дитина).

Ранок у “MLT-land” починається з теплого діалогу — діти розповідають, як минув їхній вечір і чи спокійною була ніч. Тут піклуються про кожну дитину.
“Ми завжди проводимо індивідуальні та групові заняття з дітьми, які потребують психологічної підтримки. Взагалі-то її потребують всі наші діти, бо ми виїхали з Мелітополя. Всі пережили травми, у кожної дитинки це був стрес”, – розповіла практична психологиня Наталія Прийма.

Педагоги проходять спеціальні тренінги, щоб краще розуміти, як підтримати учнів у кризових станах.
“Ми робимо все для того, щоб бути кращими, поповнювати базу знань, ставати стресостійкими”, — розповіла директорка гімназії Інна Покуса.
У червні 2025 року 15 педагогів взяли участь у дводенному тренінгу з психосоціальної підтримки в Дніпрі. Його організувала міжнародна гуманітарна організація “IsraAID”, яка вже третій рік працює в Україні, підтримуючи цивільне населення.


Перший день був орієнтований на педагогів — вони вчилися розпізнавати й опрацьовувати власні емоції, знаходити внутрішні ресурси. Другий день — дітям: як допомогти дитині впоратись із тривогою та стресом. Учасники отримали не лише теоретичні знання, а й практичні інструменти та комплекти розвивальних матеріалів для роботи з учнями.


І що важливо — учасники відчували турботу організаторів протягом усього заходу, аж до його завершення.
Окрему увагу “MLT-land” приділяє інклюзивному навчанню. У школі навчаються діти з особливими освітніми потребами: двоє — очно, ще шестеро — дистанційно. Для кожного з них створено команду супроводу, до якої входять учителі, психолог, спеціалісти інклюзивно-ресурсного центру та батьки.
В умовах війни педагоги не втратили зв’язку навіть із тими учнями, які опинилися за кордоном. Онлайн-заняття, консультації, індивідуальні зустрічі — усе, щоб підтримати дітей.

Заклад активно долучається до освітніх ініціатив. Зокрема, учні 6–7 класів взяли участь у всеукраїнському проєкті StudAid — індивідуальних онлайн-заняттях з високобальними студентами українських вишів. Заняття проводилися з української мови, математики та англійської у форматі мікрогруп (по двоє учнів) протягом 4 місяців.
“Наша школа показала високий рівень залученості учнів у пілотному проєкті — близько 20 учасників”, – розповіла директорка.

У “MLT-land” роблять акцент не лише на академічних знаннях, а й на розвитку самостійності учнів.
“Якщо поспілкуватися з нашими дітьми — вони дуже вмотивовані”, — розповідає одна з педагогинь.

Як зазначає, особливо це помітно під час зустрічей із гостями — рятувальниками, патрульними, поліцейськими.
“Наші діти завжди все знають! Під час екскурсії в кінологічний центр у межах літнього табору відпочинку «Веселка» поводилися активно та знали відповіді на всі питання спеціаліста”.
Учні школи активно беруть участь у міських та обласних конкурсах. Лише у 2024 році вони здобули 85 перемог в інтелектуальних змаганнях.
У Запоріжжі цього літа Мелітопольська гімназія №23 стала однією з двох шкіл у всій Запорізькій області, де вдалося організувати роботу пришкільного табору з повним днем перебування та дворазовим харчуванням. 25 дітей, учнів 1- 4 класів, протягом червня мали змогу відпочити, набратися сил, наскільки це можливо в умовах війни.








Класи мелітопольських двох шкіл знаходяться у підвальних приміщеннях, що дозволяє не переривати освітній процес під час повітряних тривог. В укритті облаштовані зони відпочинку, ігрові куточки, навчальні місця та створені комфортні умови для дітей та вчителів завдяки тісній співпраці міської влади, управління освіти Мелітопольської міської ради з благодійними фондами та міжнародними організаціями.






Діти почуваються в школі захищено й впевнено. Атмосфера довіри, підтримки, поваги до особистості створює справжній безпечний простір для навчання і розвитку.
“Мені здається, що ми відновили майже все те, що у нас було до війни. І ще більше у ці виклики часу. Ми не позиціонуємо себе як підземна школа, але безпечна, однозначно”, — додала Інна Покуса.
Освітній центр знаходиться за адресою: проспект Соборний, 172.
Детальніше про центр можна дізнатися за посиланням.
📢 Inform.zp.ua працює, щоб ви знали правду. Ми щодня збираємо важливі новини про Запоріжжя, окуповані території та життя в регіоні. Якщо наша робота важлива для вас, підтримайте редакцію донатом — ваша допомога дозволить нам продовжувати писати для вас! ❤️ Підтримати: за посиланням 👈
Авторка: Катерина Касімова