Від початку року поліція зафіксувала 1,5 тисячі випадків шахрайства на Запоріжжі. Це – близько 10 випадків щодня.
Про це вчора, 6 серпня, на брифінгу в Головному управлінні Нацполіції в Запорізькій області повідомив керівник Центру протидії шахрайству Дмитро Попов.
За словами Попова, найбільш розповсюдженими видами є:
- дзвінки псевдопрацівників банку;
- “родич або друг в біді”;
- злам месенджерів, найчастіше – телеграм-акаунтів;
- купівля будь-яких товарів в онлайн-оголошеннях;
- військовим пропонують купити автомобілі та амуніцію, а потім зникають із грошима.
Якщо телефонують “працівники банку”
Шахраями можуть виявитись люди, які представляються працівниками банку.
Зокрема, якщо вони:
- запитують термін дії картки, тризначний номер на звороті картки, паролі, коди банків та мобільних операторів;
- під час розмови просять щось зробити (встановити програми, перевести комусь кошти);
- просять сфотографувати та переслати/надати фото платіжної картки;
- лякають, що картка заблокована, а злочинці зламали рахунок;
- просять перейти за посиланням та зазначити всі персональні дані та реквізити платіжної картки.
У такому разі варто припинити розмову.
Якщо дзвонять “родичі” та кажуть, що вони в біді
Найчастіше телефонують людям похилого віку, адже їхніми почуттями найлегше маніпулювати. Найголовніше, що кажуть шахраї – не класти слухавку. Це роблять для того, аби не дати перевірити, чи справді родич опинився у складній життєвій ситуації.
“Задайте собі питання: чому ваш родич або близька особа телефонує з невідомого вам телефону. Покладіть слухавку, передзвоніть через дві-три хвилини, і ви зрозумієте, що ніякі родичі, ніякий друг вам не дзвонив. Дзвонили шахраї” – каже Дмитро Попов.
Вчора у Міністерстві внутрішніх справ України попередили про новий спосіб шахрайства. Із розвитком штучного інтелекту зловмисники почали створювати аудіодіпфейки. Це використовується у таких схемах, як “близька людина у біді” або при вимаганні викупу. У соцмережах аферисти дізнаються інформацію про людину, телефонують їй та завдяки підробленому аудіо переконують надіслати гроші. У такому разі варто спробувати сконтактувати з родичем іншим способом.
Як безпечно купувати в інтернеті
В онлайн-торгівлі також можуть ошукати. Ознаками цього можуть бути такі дії продавця:
- він пропонує занадто занижену вартість товару;
- не погоджується на покупку з післяплатою та поспішає з оплатою;
- надсилає договір поставки замовленого товару, щоб викликати довіру;
- переводить спілкування з особистого кабінету на сайті дошки оголошень у месенджер;
- надсилає скорочені посилання нібито на сайт для оформлення послуги;
- просить зняти ліміт з картки для проведення оплати;
- попереджає, що зараз вам надійде смс-повідомлення для підтвердження замовлення, оформлення послуги чи оплати товару.
“Треба обирати післяплату. Вже у відділенні пошти ви побачите, що це за товар, ви побачите якість цього товару, ви будете розуміти, що він до вас прийшов. Сплачуйте тоді, коли побачите”, – радить керівник Центру протидії шахрайству.
Як попередити злам
Щоб акаунт у месенджері не зламали, не варто переходити за сумнівними посиланнями та вводити конфіденційну інформацію на підозрілих сайтах.
Шахраї можуть писати і на електронну пошту та використовувати адреси, які схожі на справжні. Різниця може бути лише в кількох символах. Фішингові листи часто містять помилки, незвичний стиль, картинки з поганою якістю або прохання про надання конфіденційної інформації. Не потрібно відкривати і вкладені файли, оскільки вони можуть містити шкідливі програми.
Якщо ви стали жертвою аферистів чи маєте такі підозри – треба звернутись до поліції за номером 102 або до Кіберполіції за посиланням.
Нагадаємо, у Запоріжжі шахрайка під виглядом працівниці Соціальних служб та КП “Водоканал” проникає до квартир громадян похилого віку. Особливо обережними варто бути мешканцям Дніпровського, Олександрівського та Шевченківського районів.