Главная » Блоги » (Не)прозорі запорізькі медіа, - результати дослідження
(Не)прозорі запорізькі медіа, – результати дослідження

(Не)прозорі запорізькі медіа, – результати дослідження

Запорізькі онлайн-медіа стали найнепрозорішими серед усіх досліджуваних регіонів. Натомість регіональні телеканали продемонстрували достатній рівень прозорості.

Такими стали результати дослідження медіапрозорості 15 запорізьких медіа (10 сайтів  і 5 телеканалів), яке у вересні провів Інститут масової інформації. В Запорізькій області аналізувалися такі медіа: 061.ua, РІА-М, Мелітопольські відомості, Індустріалка, Іpnews, Перший Запорізький, РroБердянськ, Актуально, Акцент, ZaБор, сайти телеканалів UA:Запоріжжя,Телеканал Z, ТК ТВ-5,  ТРК Алекс, ТРК МТВ плюс.

Методологія оцінки медіапрозорості регіональних ЗМІ включала аналіз на доступність для аудиторії інформації щодо контактних даних, власників, керівництва медіа (директор тощо), головного редактора, інформацію про аудиторію (лічильники), редакційну політика (або статут), фінансову інформацію. Рівень прозорості оцінювався за таким принципом: 0 балів – інформація не вказана, 0,5 балів – інформація вказана частково, 1 бал – інформація вказана в повному обсязі. Кожне медіа могло  максимально отримати 7 балів. Рівень прозорості медіа визначався таким чином: 6-7 балів — абсолютна прозорість; 3,5-5,5 бала — прозорість; 2-3 бали — непрозорість; 0-1,5 бала — абсолютна непрозорість.

Логічно, що телеканали надають більше інформації щодо власників, редакційних статутів, контактних даних, керівництва медіа тощо. Частина з цих показників є обов’язковою вимогою з боку закону про телебачення та радіомовлення до роботи телекомпаній.  На відміну від сайтів, які, за законом, не зобов’язані це робити. З іншого боку, довіра  аудиторії до медіа базується саме на розумінні, хто є власником медіа, керує редакцією, як медіа фінансується і, в кінцевому рахунку, як можна потрапити до редакції чи зв’язатися з нею.

Так чи інакше, саме контакті дані є найбільш поширеною інформацією на сайтах. 10 із 10 онлайн-медіа вказали часткову інформацію для зв’язку (наприклад, електронні адреси чи телефони),  а 5 з 10 – повну контактну інформацію, включно з фізичною адресою, за якою можна знайти редакцію.

Результати дослідження медіапрозорості сайтів в Запорізькій області

Результати дослідження медіапрозорості сайтів в Запорізькій області

З іншими показниками у запорізьких медіа  ситуація набагато гірша. Так, тільки два сайти, 061.ua і Мелітопольскі відомості, назвали імена головредів редакцій. При цьому, вони, а також сайт Ipnews, частково надали інформацію про власників медіа. Про менеджмент медіа надали інформацію на сайті РІА-М. В усіх інших онлайн-медіа ця інформація не знаходиться у відкритому доступі. 

До речі, є питання і щодо даних по аудиторії медіа. Так, достатньо повні дані про аудиторію надають тільки 061.ua і РІА-М. На інших сайтах немає ані лічильників аудиторії (лічильники статей, які є на кількох сайтах, не дають уявлення про охоплення всієї аудиторії), ані опису аудиторії хоча б в розділах реклами. В будь-якому разі, щоб знайти цю інформацію, споживачу контента на сайтах треба добре пошукати  інформацію по всіх розділах, які ж, до того, можуть бути просто незаповненими.

Тільки два із 10 сайтів,  061.ua і Мелітопольскі відомості, оприлюднили свою редакційну політику. При чому,   061.ua зробив це максимально детально і структуровано. Жоден з онлайн-медіа не опублікував інформацію, звідки і як фінансується їх ЗМІ. Єдине зауваження щодо цього надали в описі редакційної політики на сайті 061.ua: “Какие у нас источники финансирования? Сайт не финансируется политическими партиями, политиками, олигархами и другими представителями большого капитала, поэтому журналисты сайта свободно пишут обо всех новостях и событиях, независимо от того, кто является “главным героем” их материала”.

Однак, за словами медіаюриста ІМІ Романа Головенка, інформація про те, звідки медіа не фінансується, не дає  розуміння аудиторії, звідки воно все таки фінансується.

Тим не менш, за  даними моніторингу, до прозорих сайтів в Запоріжжі можна віднести тільки 061.ua. Вони мають 4 бали з 7 максимальних, вказавши контакту інформацію, власника, інформацію про аудиторію, редакційну політику. По 2,5 бали і статус непрозорих мають мелітопольські сайти Мелітопольські відомості і РІА-М. На їх сайтах можна знайти контактну інформацію, частково інформацію про власника (МВ), головреда (МВ), керівництво медіа і редакційну політику (РІА-М). Індустріалка, Ipnews, ПроБердянськ, Актуально, Перший Запорізький, Акцент і ZaБор мають статус абсолютно непрозорих, набравши від 0,5 до 1 бали із 7 можливих.

Результати дослідження медіапрозорості телеканалів в Запорізькій області

Результати дослідження медіапрозорості телеканалів в Запорізькій області

З телеканалами ситуація набагато краща. Абсолютно прозорою є філія Суспільного UA:Запоріжжя. На регіональному і центральному сайтах є вся інформація, окрім даних про аудиторію. Прозорим є муніципальний Телеканал Z  (5,5 балів). На сайті телеканалу є контактні дані, інформація про власника, менеджмент, головреда, частково, фінансова інформація і редакційний статут. Прозорим є і телеканал ТВ-5 (5 балів): на сайті немає фінансової інформації і конкретної інформації про аудиторію. В статусі прозорого працює і ТРК “Алекс” (4 бали), хоча на сайті телеканалу немає інформації про аудиторію і редакційного статуту, а також фізичної адреси редакції і зрозумілої фінансової інформації. Найменше ж балів і статус непрозорих отримав ТРК МТВ плюс (2 бали), опублікувавши на сайті тільки контактну інформацію і дані про власника. 

Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області,

Матеріал підотовлено в межах проєкту “Мережа медіаспостерігачів”, який виконує ІМІ за підтримки Freedom House

Подписывайтесь на наш Telegram-канал и станьте частью событий нашего города: https://t.me/informzp1