Ми у соцмережах
INFORM.ZP.UA - це інформаційний портал та веб-сайт новин міста Запоріжжя. Кожен день ми розповідаємо головні та свіжі новини політики, економіки, культури, криміналу, подій, спорту Запоріжжя та України. Фото та відеозвіти за сьогодні. Онлайн - актуальні та останні новини Запоріжжя та Запорізької області на день. Інформація та особи Запоріжжя. INFORM.ZP.UA публікує статті запорізьких журналістів, розслідування та чесну аналітику. Ми дуже цінуємо наших читачів і відбираємо та розміщуємо для них найважливішу інформацію про події міста Запоріжжя та області.
----:--
Ми у соцмережах
Головна » Суспільство » Як переживають бюджетні виклики громади Запорізької області

Як переживають бюджетні виклики громади Запорізької області

Як переживають бюджетні виклики громади Запорізької області

Парламент врахував пропозиції Асоціації міст України щодо змін до Держбюджету-2020

Бюджетні виклики відчувають у кожній громаді. На громади все більше перекладаються  непритаманні для місцевого самоврядування повноваження, тому скорочуються обсяги фінансування власних повноважень, а це відображається на добробуті жителів громад. 

Які видатки має компенсувати держава?

  • Виплата заробітної плати непедагогічним працівникам учбових закладів громади
  • Утримання цих закладів та забезпечення освітнього процесу
  • Забезпечення оплати комунальних послуг  та енергоносіїв закладів охорони здоров’я
  • Фінансування державних соціальних гарантій (пільговий проїзд залізничним та автомобільним та електротранспортом та  послуги зв’язку).

Натомість замість держави на ці видатки мають відволікати власні кошти громади Запорізької області. А це – понад 3,0 млрд. гривень щороку.

Наприклад з бюджету міста Мелітополь у поточному році буде профінансовано незабезпечених державою видатків обсягом 90 млн грн, з бюджету Якимівської селищної територіальної громади – понад 45 млн грн, Біленківської сільської – понад 11 млн грн., Більмацької селищної громади понад 20 млн грн., Михайлівської селищної ради – понад 50 млн грн. І такі приклади можливо навести по кожній громаді області.

Не додавати, а віднімати

Замість передачі органам місцевого самоврядування фінансового ресурсу, у 2015 році з місцевих бюджетів територій держава забрала до державного бюджету 25 відсотків найбільш вагомого дохідного джерела – ПДФО (податок на доходи фізичних осіб). Згідно зі звітними даними 2020 року, місцеві бюджети з цієї причини недоотримують лише з цього джерела доходів в цілому в Україні – 35,5 млрд грн, а місцеві бюджети Запорізької області – понад 3 млрд грн щороку.

І це стосується не лише ПДФО. Значних втрат місцеві бюджети понесли через надання державою податкових пільг коштом місцевих податків та зборів, повне та часткове скорочення обсягів дотацій та субвенцій, передбачених місцевому самоврядуванню та з причини сповільнення  ділової активності  малого та середнього бізнесу через запровадження Урядом карантинних обмежень, тощо. 

Така ситуація в державі, коли кожного року змінюються “правила гри”, зберігається упродовж багатьох років. Асоціація міст України та її представництва в областях системно порушують перед державною владою питання законодавчого врегулювання на постійній основі збільшення фінансового ресурсу місцевим бюджетам і зокрема бюджетам територіальних громад. 

Як намагаються втримати та покращити ситуацію?

Наразі Асоціація міст України лобіює збільшення частки ПДФО для бюджетів громад із 60 до 65% ПДФО , як компромісне рішення, розуміючи, що реальна потреба складає 75-80%. Але навіть 5% дозволить громадам Запорізької області додатково отримати понад 800 млн. грн. Так бюджет м. Запоріжжя поповниться майже на 350 млн. грн, Мелітополь отримає понад 23 млн грн,  Якимівська громада – 3.3 млн грн, Більмацька – 1.8 млн грн, Михайлівська селищна громада – понад 2 млн грн. І навіть невелика за чисельністю населення Воздвижівська сільська громада, яка має найбільший обсяг реверсної дотації серед сільських громад області,  після корегування на обсяг реверса отримує додатково майже 900 тис грн. І це стосується бюджету кожної громади.

Одним з компенсаторів є збільшення частки прибуткового податку, який залишається на місцях. Це абсолютно обґрунтовано, бо ПДФО – це податок від зароблених коштів безпосередньо мешканцями місцевої громади, – наголошує міський голова м. Мелітополь Іван Федоров. – Якщо вони користуються, наприклад, міською інфраструктурою, соціальною сферою, включаючи заклади охорони здоров’я та освіти, на які йдуть основні витрати місцевого бюджету, то логічно щоб території отримували більший відсоток відрахувань з їхньої заробітної плати, щоб покривати ці статті витрат місцевого бюджету. Така наша позиція.

 

– Для нашої громади збільшення частки ПДФО дуже важливе,  каже Людмила Максимова, начальниця фінансового відділу Біленьківської сільської ради. – На ці кошти ми могли б ремонтувати дороги. До того ж, на даний момент ми не маємо коштів на компенсацію пільгового проїзду. Зараз маємо такий бюджет, який дозволяє тільки утримувати соціальні установи. Хотілось би мати кошти і на ремонт доріг громади, і на розвиток.

Керівництво Михайлівської селищної територіальної громади також підтримує збільшення частки ПДФО. В умовах гострого дефіциту бюджетних коштів у 2021 році селищна рада вимушена була брати короткотермінову позичку (кредити), щоб виплачувати заробітну плату. У зв’язку з нестачею власних доходів виникла заборгованість установ за спожиті комунальні послуги та енергоносії. 

За інформацією  керівництва  Більмацької селищної ради, збільшення надходження ПДФО на 5%, а це лише 1,8 млн грн, теж не вирішує  проблему ліквідації дефіциту коштів, який селищна рада гостро відчуває у поточному році.  На утримання Більмацької районної лікарні у 3 та 4 кварталах цього року в бюджеті не вистачає понад 5 млн. гривень. І цей дефіцит буде лише зростати. Місцеві бюджети мають отримувати не менше ніж 75 відсотків ПДФО, впевнені на місцях.

Тому сьогодні , як ніколи раніше, гостро постає питання про необхідність ухвалення Верховною Радою України одного із законопроєктів  про збільшення нормативу відрахувань до місцевих бюджетів податку з доходів фізичних осіб  з 60 % до 65 %. Збільшення нормативу ще з початку реформи децентралізації ініціювала і підтримує Асоціація міст України.

Дуже важлива буде підтримка народними депутатами Украйни законопроєкту №5066, що дасть можливість частково компенсувати наявні втрати місцевих бюджетів України обсягом 11,1 млрд грн бюджетам територіальних громад, а місцевим бюджетам нашої області – майже 800 млн грн. Прийняття законопроекту № 5066 дасть можливість вже в 2022 році отримати цей ресурс місцевим бюджетам. Але для цього потрібна активна участь усіх органів місцевого самоврядування. Тому, Запорізьке регіональне відділення Асоціації міст України пропонує місцевим радам звернутися до Верховної ради України та народних депутатів від Запорізької області з пропозицією невідкладного розгляду та прийняття у цілому законопроекту № 5066.


Цей матеріал зроблений у партнерстві з Асоціацією міст України.