Ми у соцмережах
INFORM.ZP.UA - це інформаційний портал та веб-сайт новин міста Запоріжжя. Кожен день ми розповідаємо головні та свіжі новини політики, економіки, культури, криміналу, подій, спорту Запоріжжя та України. Фото та відеозвіти за сьогодні. Онлайн - актуальні та останні новини Запоріжжя та Запорізької області на день. Інформація та особи Запоріжжя. INFORM.ZP.UA публікує статті запорізьких журналістів, розслідування та чесну аналітику. Ми дуже цінуємо наших читачів і відбираємо та розміщуємо для них найважливішу інформацію про події міста Запоріжжя та області.
----:--
Ми у соцмережах
Головна » Суспільство » Чому запорізькі вулиці затоплює і що з цим робити

Чому запорізькі вулиці затоплює і що з цим робити

Чому запорізькі вулиці затоплює і що з цим робити

Іллюстративне фото

У Запоріжжі є одна незмінна традиція – після того, як у місті пройде злива або затяжні дощі, вулиці перетворюються на «маленьку Венецію». Це стається через неспроможність зливових каналізацій  «поглинути» воду. Чому так відбувається і чи можна сподіватися на краще – розбиралися наші журналісти.

На початку та в кінці червня такий “потоп” стався в кількох районах Запоріжжя: на Прибережній магістралі, на вулиці Перемоги під мостопереходом біля Вознесенівського ринку, на кільці в Південному мікрорайон, на Дослідній станції в Комунарівському районі, на вулиці Іванова у Шевченківському районі на розвилці доріг. 

Але наслідки таких підтоплень вулиць не вичерпуються фотографіями у соціальних мережах та промоклими капцями.

В перших числах червня ввечері, працівник банку Владислав саме їхав з роботи на Правому березі додому в Олександрівський район. Для цього йому треба було поїхати по Прибережній магістралі. Там він опинився в броду, а разом з ним ще з десяток автомобілістів. За словами Владислава, його машина їхала наполовину в воді. На наступний день після такої «поїздки» авто завелося лише з третього разу. На станції технічного обслуговування поставили «діагноз» – гідроудар. Виявилося, що під час їзди затопленною вулицею, під капот потрапила вода. І тепер автівка потребує капітального ремонту двигуна, приблизна вартість якого – від 2,5 тисячі доларів.

Аномальна кількість опадів та «закатування» міста в бетон

За словами синоптиків, за перші три доби на початку червня у Запорізькій області випало від декадної до місячної норми опадів. А в самому Запоріжжі випала півторамісячна норма.

Зокрема, у середині червня після потужної зливи затопило підвал та частину першого поверху гімназії №11 в Олександрівському районі. Як повідомили у мерії, дощова каналізація не впоралася з великими обсягами води, от вона і посунула в школу. В результаті зливову каналізацію вирішили модернізувати – збільшити спроможність пропускати воду.

Гімназія №11

Всього в обласному центрі є 5 105 зливостічних колодязів (ливневі каналізації) та 1 811 люків (оглядові колодязі). Їхня загальна протяжність складає майже 162 км. Ніби й багато, але ці цифри безсилі перед аномальними погодними умовами, такими як зливи чи тривалі дощі. Принаймні так вважає Віктор Хоцький, заступник директора департаменту інфраструктури та благоустрою Запорізької міської ради.

За його словами, зливові каналізації не справляються з великою кількістю опадів винятково через їхню надмірність. Саме це призводить до підтоплення вулиць у Запоріжжі.

Будувалися ці мережі, починаючи з 1970-х років.Тепер для нормальної роботи в них необхідно вкладати кошти – модернізовувати, застосовувати нові технології. Десь потрібна заміна, десь капітальний ремонт чи реконструкція труб..  Це комплекс завдань, – пояснював Віктор Хоцький.

А ось співробітник комунального підприємства, яке опікується обслуговуванням «ливневок», має іншу думку: зливові каналізації у Запоріжжі  не потребують заміни, скоріше їх треба доповнювати, добудовувати. Тобто до існуючої каналізації треба будувати додаткову. Адже міська площа росте, відкритого ґрунту меншає. Дощова каналізація на таку площу приймання води не розрахована. Саме тому й відбуваються підтоплення вулиць.

Отже, надмірні опади, старі каналізації та зменшення у місті площ відкритого ґрунту, який би поглинав воду – це три причини підтоплень запорізьких вулиць.

Бюджет не гумовий

В межах Програми розвитку інфраструктури та комплексного благоустрою Запоріжжя на 2020-2022 роки, на поточний рік виділено 3,5 мільйона грн для утримання зливової каналізації. Станом на початок червня 2021 року витратили 63% бюджетних коштів – це трохи більше ніж 2 млн грн.

Зливові каналізації знаходяться під управлінням районних адміністрацій. Саме вони мають дбати про стоки, чистити від сміття, листя та бруду. В райадміністраціях проводять тендери на очищення каналізаційних систем, а підрядники ці роботи виконують. З початку 2020 року п’ять з семи РДА Запоріжжя уклали угоди на очищення зливових каналізацій на 1, 811 мільйонів. Про це стало відомо із сайту електронних закупівель “Prozorro”.

Забиті зливові каналізації між зупинками Театральна та Базарна в Олександрівському районі

Як пояснив Віктор Хоцький, проблеми вирішують по мірі виникнення. Коли трапляється щось аварійне – відразу виділяють кошти та  ремонтують. Але все ж таки міський бюджет не “гумовий”, на все гроші закласти неможливо.

В бюджеті 3,5 млн і ще плануємо 3 млн. Виконуємо ці роботи, але щоб все працювало і нас не підтоплювало, потрібно підтримувати в належному стані всі мережі – а це великий організм.  Водночас, навіть протягом пів години може випасти місячна норма опадів, – підкреслив Віктор Хоцький.

Він також схиляється до думки, що для збільшення пропускної здатності «ливневок», необхідно розробляти нові проєкти та плани реконструкцій.

Очищення сучасними методами та лопатами

Але скільки б реконструкцій труб зливових каналізацій не робили, все буде марно без їхнього періодичного очищення. У Запоріжжі такими роботами здебільшого займається комунальне підприємство «ЕЛУАШ».

Комунальники очищують дощоприймачі – це та частина, яку ми бачимо на дорогах, – решітку. Під нею знаходиться зливовий колодязь. Його також повністю очищують. Промивання труб каналізацій переважно роблять “гідродинамічним методом”: під’їжджає спеціальна машина до засміченої ділянки та пускає в колодязь потужний струм води. Вона збиває “сміттєвий корок”, який був під решіткою та заважав приймати опади. Тож вимивається все накопичене там.

Очищення гідродинамічним методом

Після цього відходи вигрібають лопатами та вивозять на полігони ТОВ «Екопост». Тобто, головне завдання комунальників в цьому процесі – очистити каналізації від того, що потрапляє під решітку та заважає приймати воду в себе під час злив.

Ремонтувати, не можна втонути

У Запорізькій міській раді на запит журналістів відповіли, що в місті закладено кошти як на розробку проєктно-кошторисної документації, так і на виконання ремонтних робіт систем водовідведення.

Так, в цьому році завершать розробку проєкту реконструкції зливової каналізації по вулиці Перемоги в районі Вознесенівського ринку. Ця ділянка є однією з найпроблемніших, адже підтоплюється після кожного дощу.

Також у Комунарському районі зроблять капітальний ремонт системи водовідведення на автодорозі «Харків – Сімферополь».

Ще побудують систему водовідведення в районі житлових будинків по вулиці Ак. Клімова, 1 – Кругова, 109.

Нову зливову каналізацію обіцяють прокласти й за адресою вулиця Чарівна, 105-107.

Почати з зелених зон

Вячеслав Петрушевський, доцент кафедри транспортних технологій Національного університету «Запорізька політехніка», пропонує почати вирішення проблеми підтоплення вулиць Запоріжжя з відновлення зелених зон.

Ви звертали увагу на стан газонів? Але не тих, за якими доглядає КП «Зеленбуд» або приватні власники. Відбувається поверхова ерозія. Тобто під впливом опадів, вітру, верхній шар ґрунту змінює свою структуру. І у більшості зелених зон покриття виглядає як у пустелі. Ось через цю «корку» опади не проходять, – пояснює Вячеслав Петрушевський. – Натомість вода на газоні, за яким доглядають, поглинається мов у губку.

Якщо ж за територією не доглядати, то верхній шар ґрунту втрачає можливість фільтрації води, підкреслює науковець. Вода, яка могла в цей газон всмоктатися, витікає звідти, вимиваючи родючий ґрунт. І весь цей потік бруду прямує до решіток системи зливової каналізації й забиває її. Тобто насамперед слід привести до ладу зелені зони міста, аби на них відбувалася фільтрація води. Також важливо, щоб вони були не вищими за тротуари – тоді вода стікатиме вже не з газонів на тротуари, а навпаки.

Отже, упередити зливи ані влада міста, ані мешканці не в силі – вони будуть і надалі. Однак це не означає, що місто повинно бути приреченим на постійні підтоплення. Воді “допомагають” застаріла каналізація, зменшення площі відкритого ґрунту та недостатній догляд за тими зеленими територіями, що є. З цим можна і треба боротися.

«Місто-губка»: новий підхід в Німеччині

Ця країна час від часу до недавна потерпала від кількості злив, які підтоплювали цілі квартали. Міська влада Берліна та підприємство, яке забезпечує водопостачання, впровадило програму економного поводження з дощовою водою. Цей проєкт скорочено називають «Місто-губка». Тобто треба було озеленити столицю, аби уникнути підтоплень після злив. 

В цілому зливостічні каналізації всюди будували для того, щоб максимально швидко відвести водні маси поверхні вулиць під них. Але очевидно, що зношеність каналізаційних мереж не може справитися з таким навантаженням води.

Тому німці висаджують кущі, дерева, сіють газони на дахах та в громадських місцях, а вони поглинають дощову воду.

Постдамська площа

Також німецькі архітектори впроваджують будівництво дитячих майданчиків, газонів, які могли б на певний час стати «калюжею», вода з яких випаровувалася б та охолоджувати будівлі поруч. Такий підхід вже реалізували в центрі Берліна на Потсдамській площі. За словами комунальників, саме такі автономні квартали справлялися з опадами краще за інші.