Мы в соцсетях
INFORM.ZP.UA – это информационный портал и сайт новостей города Запорожья. Каждый день мы рассказываем главные и свежие новости политики, экономики, культуры, криминал, происшествия, спорта Запорожья и Украины. Фото и видео репортажи за сегодня. Онлайн актуальные и последние новости Запорожья и Запорожской области за день. Информация и персоны Запорожья. INFORM.ZP.UA публикует статьи запорожских журналистов, расследования и честную аналитику. Мы очень ценим наших читателей и отбираем и размещаем для них самую важную информацию о событиях города Запорожья и области.
----:--
Мы в соцсетях
Головна » Общество » Образование » Досвід Канади доводить, що Міносвіти України обрало неправильні напрямки реформи

Досвід Канади доводить, що Міносвіти України обрало неправильні напрямки реформи

Досвід Канади доводить, що Міносвіти України обрало неправильні напрямки реформи

Дитино-центризм і компетентнісні методи? Принаймні не в математиці – досвід Канади

Якість освіти у канадській середній школі (до 8 класу включно) довгий час була темою для дискусій. Багато вчителів, науковців та батьків критикують її за надмірний акцент на методах, заснованих на “дослідженнях”і викладенні компетенцій. А  також на дитино-центризмі, а не на традиційних підходах, центром яких є вчитель, що викладає знання у звичний спосіб, який використовувався історично. Характерний приклад більш позитивної думки про якість канадської середньої освіти з’явився на bbc.com 4 серпня у вигляді статті “Як Канада стала наддержавою освіти” освітнього кореспондента Бі-Бі-Сі Sean Coughlan. Ця стаття посилається на той факт, що у 2015 році у міжнародному рейтингу PISA (Програма міжнародного оцінювання студентів) Канада посіла третє місце у читанні, сьоме в природничих науках і десяте у математиці.

Але чи можна оцінювати ці результати настільки однозначно, як це робить Sean Coughlan, говорячи що “Канада вийшла на найвищий рівень у міжнародному рейтингу”? В усякому разі, не у випадку “королеви всіх наук” або “мови Всесвіту”, математики.

У 2012 році у рейтингу PISA Канада посіла тринадцяте місце. Отже, відбувся прогрес – з 13-го місця на 10-те за три роки. Але це зростання не базувалося на прогресі канадських 15-річних учнів у математиці. Навпаки, середня оцінка Канади знизилась, з 518 в 2012 році до 516 у 2015 році. Зниження на два пункти може і не здатись великою проблемою, але це все одно не причина для фанфар.

Якщо подивитись на більш тривалий термін, то фанфари зовсім замовкають. Середній показник Канади в математиці знижувався протягом 12 років (див. графік) і впав на 16 пунктів, з 532 у 2003 році до 516 у 2015 році (у 2006-2009 рр. він був незмінним на рівні 527 пунктів). За той же період середній бал Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), що представляє більшість країн з найсильнішими економіками, скоротився значно менше, на 10 балів. Цей факт заслуговує на більшу увагу, ніж нинішнє високе місце Канади в математичному рейтингу PISA. Якщо ця тенденція відносного зниження математичних результатів Канади не зміниться на протилежну, країна може скоро почати падіння у рейтингу.

Математичні результати в багатьох канадських провінціях показують ще тривожнішу картину. За той самий 12-річний період середні показники у Манітобі, Альберті, Саскачевані, Ньюфаундленді та Лабрадорі, Онтаріо, Нью-Брансвіці та Новій Шотландії скоротилися відповідно на 39, 38, 32, 31, 21, 19 та 18 балів. У 2015 році у таких провінцій, як Ньюфаундленд і Лабрадор, Манітоба і Саскачеван, математичні показники були нижчими за середні по ОЕСР. За 12 років цей показник виріс лише в провінції Квебек – на 7 пунктів до 544.

У деяких провінціях відбулися тривожні зміни у структурі масиву 15-річних учнів в плані результатів з математики. У 2012 році у 21% учнів у Манітобі практично не було знань з математики (нижче рівня 2 у категорії PISA), тоді як у провінції Острів Принца Едварда (РЕІ) ця категорія майже досягла 25%. У Манітобі частка цієї категорії практично подвоїлася з 2003 року. А частка учнів з високими досягненнями (рівні 5 та 6) в Манітобі майже вдвічі зменшилася – з 19% до 10%. У Онтаріо частка математично неграмотних зросла на 44%, а частка учнів з високими досягненнями скоротилася на 17%.

Але на цьому тлі Канаді вдалося досягти прогресу у математичному рейтингу PISA у порівнянні з 2012 роком? Окрім видатного результату Квебека, який втримав загальний канадський бал на плаву, це було пов’язано з тим, що результати найближчих конкурентів Канади погіршилися ще більше. Наприклад, оцінка Нідерландів знизилася на 11 пунктів протягом 2012-2015 років, ця країна впала з 10-го місця на 11-те. Результат Фінляндії скоротився на 8 балів, країна посунулась з 12-го місця на 13-те (і тепер фінські освітяни намагаються зрозуміти, як таке могло статись у країні, яку багато хто вважає зразком у цій галузі).

Д-р Robert Craigen, професор математики з Університету Манітоби, пояснив НШ-УВ, що шість канадських провінцій, які у 2015 році показали результати з математики на рівні або нижчі за середній показник ОЕСР, користуються навчальною програмою WNCP (Західний та Північний Канадський Протокол). Він назвав цю програму “жахливою”, і такою, яка базується на “шкідливому підході “досліджень” у вивченні математики”. Судячи з результатів, така жорстка оцінка недалека від правди. Програму шкіл Онтаріо можна було б описати як “полегшений варіант WNCP”, сказав доктор Craigen, у той час як Квебек прийняв математичну програму, базовану на “дослідженнях”, в 2000-2003 рр., але коли результати з математики в провінції почали знижуватися, програма була перероблена. Тепер програма з математики в Квебеці “чітко фокусується на звичних методах, де вчителі, а не діти, відіграють провідну роль у викладанні, і містить більшість з того, що викладали у курсі математики історично”.

Слід відзначити, що дитино-центризм та компетентнісні методи зараз є одними з підходів, які застосовуються у реформуванні української системи середньої освіти. Як показує довгострокова тенденція падіння канадських результатів у дослідженнях PISA, українські педагоги повинні підходити до цих методів дуже обережно, принаймні у викладанні математики. А канадська громадськість повинна відкрити очі на ці негативні тенденції, а не спокійно втішатися радісним звітам у ЗМІ.