Запорізькі онлайн-медіа у 2025 році розмістили менше джинси, ніж минулого року, втім замовники залишилися ті самі. Якщо в 2024 році джинса склала більше 5,5% від загальної кількості матеріалів, то цього року рівень джинси в запорізьких регіональних медіа не перевищив 2% публікацій. Втричі зменшилася і кількість неналежно маркованої реклами: нинішній моніторинг виявив не більше 1% рекламних матеріалів з неналежними рубриками.
Такі результати моніторингу у п’яти запорізьких онлайн-медіа РІА Південь, МІГ, Забор, Акцент і 061.ua з 6 по 10 жовтня, метою якого було визначити кількість політичної і комерційної джинси, контрагітації, неналежно маркованої редками, а також визначити замовників політичної джинси. Всього за період моніторингу ми проаналізували 793 новини, із них 17 мали ознаки замовності, ще шість були неналежно маркованою рекламою.
Політична джинса в регіональних медіа: тільки Тимошенко і її “Батьківщина”
Матеріали з ознаками політичної замовності в досліджуваний період розміщували три медіа: РІА Південь, Забор і Акцент. Власне, за тиждень ми зафіксували лише три політичні джинси, що склало 0,4% від загальної кількості матеріалів. Всі вони так чи інакше стосувалися або політикині Юлії Тимошенко або представників її партії.
Так, на Заборі і Акценті розмістили дві публікації з досягненнями лідерки партії “Батьківщина” Тимошенко. Текст “Юлія Тимошенко добилася створення робочої групи, яка працюватиме над покращенням лікування військових”, розміщений на сайті “Акцент” 10 жовтня, розповідає, що “Юлії Тимошенко вдалося переконати народних обранців створити у Верховній Раді робочу групу”, яка має підготувати закон, який в майбутньому полегшить лікування військових.
Про це саме джинсували і на сайті Забор. Ідентичний текст з ідентичними фото був розміщений в один день на двох цих сайтах.

Ще один текст від “Батьківщини”, а, точніше, її депутата Сергія Власенка, опублікували на РІА Південь. У матеріалі з ознаками політичної замовності “Нардепи не мають воювати: Власенко пояснив, чому не варто мобілізовувати депутатів”, депутат “висловив свою позицію щодо участі колег-політиків, суддів і прокурорів у бойових діях”. Більше політичної джинси в регіональних онлайн-медіа не було.
Комерційна джинса: від Метінвесту до люксової моди
Комерційну джинсу в аналізований період розміщували всі медіа, крім 061.ua. Традиційно помітним замовником комерційної джинси в запорізькому регіоні залишається компанія Ріната Ахмєтова “Метінвест”. Тексти про них серед аналізованих сайтів, в основному, розміщуються на “Заборі”. Цього року тенденція не змінилася. На “Заборі” загалом розмістили найбільше комерційної джинси (в минулому році лідером був “Акцент”) – 6% публікацій мали ознаки комерційної замовності. Джинси про “Метінвест” було найбільше: три з п’яти публікацій стосувалися саме цієї компанії. Про Метінвест писали в матеріалі “Якою має бути державна промислова політика обговорили на бізнес-форумі”, публікації “Компанії й організації Ахметова надали 12,8 млн грн армії, державі й ветеранам” і новині “Ветеран та студент-металург з Запоріжжя: Здобуття вищої освіти – ще один крок до цивільного життя”.

А ще на сайті рекламували фолієву кислоту (а насправді сайт, де можна її придбати) і сайт Курсач, на якому можна замовити курсову, аби не писати її самому.
Інші медіа також просували товари і послуги. Наприклад, Запорізьку політехніку, яка збирала “велику зустріч випускників”, Запорізьку обласну клінічну лікарню, де “медики успішно видалили рідкісну пухлину, яка вражала кістки обличчя та поступово зміщувала око пацієнтки”, Аптечну професійну асоціацію України, яка наголошувала “на необхідності об’єктивного та всебічного аналізу від Антимонопольного комітету України у зв’язку з падінням продажів ліків” чи “Domino Group”, яка “понад двадцять років утримує лідируючі позиції на українському ринку люксової моди”.
Загалом на сайті РІА Південь ми зафіксували чотири публікації з ознаками комерційної замовності (1%), Акцент – три публікації (2,5%) і МІГ – одну публікацію (1% від загальної кількості новин в стрічці). Крім конкретних брендів РІА Південь ще рекламував експерта у сфері організації інформаційної безпеки в джинсовій публікації про протидію фішингу, Акцент – сумки Yves Saint Laurent і майданчик для продажу автівок AUTO.RIA.

“Новини компаній” і неналежно маркована реклама
Неналежно маркована реклама – краще, ніж джинса. Втім, неналежні рубрики все ще порушують закон ”Про Рекламу”, який вимагає маркування рекламних матеріалів рубриками “Реклама” або “На правах реклами”. Поки законодавчо не розширений діапазон рекламних рубрик, всі інші вважаються порушенням закону. Найбільше неналежно маркованої реклами розміщували на сайті 061.ua. “Новини компаній” – стандартна рубрика, в якій публікуються рекламні матеріали. Під час моніторингу на сайті опублікували чотири таких матеріали, що склало 4,5% від загальної кількості новин. До цієї ж рекламної рубрики потрапили матеріали про Метінвест, розміщені без маркування на сайті “Забор”. Один з них стосувався 12,8 млрд грн, які “бізнеси Ахметова перерахували на ЗСУ і підтримку України” і другий – про навчання після фронту в “Метінвест Політехніці”. Крім цього, неналежно маркованим був рекламний текст про покупку дитячих ковдр. Ще один матеріал, розміщений в рубриці “Партнерський спецпроєкт” стосувався порад, як обрати правильно військове спорядження.

Ще дві публікації з неналежним маркуванням розмістили на сайті “Акцент”. В рубриці “Партнерський матеріал” (якої раніше не було) тут розмістили рекламу паливної компанії EURO 5 і електромобілів.
Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області