У запорізьких медіа жінок-героїнь згадуються приблизно вдвічі рідше, ніж чоловіків, — в середньому, у 40% матеріалів. При цьому онлайн і друковані медіа залучають до матеріалів жінок-експерток майже в однаковій пропорції. Так, в онлайн-медіа було зафіксовано 28% експерток від загальної кількості експертів, у друкованих медіа – 27% експерток, на телебаченні – 30%. За результатами дослідження, найчастіше згадки про жінок траплялися в матеріалах про політику, кримінал, здоров’я і суспільство.
Такими є результати дослідження гендерного балансу в медіа Запоріжжя, яке провели експерти ГО “Інститут масової інформації” та “Детектора медіа” у жовтні 2020 року.
В онлайн-медіа журналісти найчастіше залучали експерток коментувати політичну тему (25% від загальної кількості експерток у матеріалах), здоров’я (18%) і матеріали на тему суспільство (16%). При цьому, у порівнянні з першою хвилею дослідження гендерного балансу, показник присутності жінок-експерток збільшився в політичній тематиці та тематиці здоров’я на 8%.
Найменше жінок-експерток зафіксовано в кримінальних хроніках, новинах про ДТП (4%) та в міжнародних новинах (2%). Найбільше експерток зафіксовано на PRO.berdiansk.biz (44%) “Запорізька правда” (43%) і 061.ua (34%), найменше – на сайті “Запорозька Січ” (13%) і “Мелітопольські відомості” (5%).
В моніторинговий період в онлайн-медіа зафіксовано 31% героїнь — проти 69% чоловіків-героїв новинних стрічках регіональних онлайн-медіа. В онлайн-медіа жінки в якості героїнь матеріалів найчастіше фігурували в новинах на теми: політика (44% від загальної кількості героїнь в матеріалах), кримінал/ДТП (22%). При цьому, у порівнянні з попереднім періодом дослідження, кількість героїнь в політичній тематиці зросла на 27%, а в кримінальній тематиці знизилася на 15%. Найрідше героїні залучалися до таких тем як економіка/бізнес, міжнародні новини та здоров’я (по 1%).
Найбільше жінок у якості героїнь матеріалів зафіксовано на сайті “Мелітопольські відомості” (40%), “Акцент” (36%), Забор (32%). Найменше жінок-героїнь зафіксовано в онлайн-медіа “Індустріалка” (28%).
В моніторинговий період на запорозьких телеканалах було майже порівну героїнь та героїв — 49,6% жінок та 50,4 % чоловіків. Експерток зафіксовано відчутно менше — 29,6% до 70,4% чоловіків-експертів.
Жінки є героїнями та експертками в сюжетах, присвячених питанням освіти, зокрема інклюзивної, культури, дозвілля, медицини, екології. Лише поодинокі жінки стали героїнями та експертками у сюжетах та програмах, що стосувалися виборчого процесу. Чоловіки є героями та коментують матеріали, пов’язані з політикою, питаннями судочинства, права, економіки тощо. Слід зауважити, що в передвиборчий період у новинах запорізьких телеканалів домінують матеріали, що вихваляють кандидатів або міську владу, де практично немає ані героїв/героїнь, ані експертів/експерток. Телеканал ТV5 має постійний пул експертів, які коментують будь-які теми — серед них ми нарахували чотирьох чоловіків і двох жінок — Валентину Юрків (коментує тему медицини) і Юлія Погребняк (тему освіти).
У друкованих медіа експерток найчастіше залучали до коментування матеріалів на соціальну тематику і культуру/мистецтво (по 32% від загальної кількості експерток у матеріалах друкованих медіа), а також суспільну тематику(18%). Водночас не були залучені експертки до коментування міжнародних подій та тематики “економіка/бізнес).
Натомість під час попереднього дослідження, найчастіше жінки-експертки були присутні в публікаціях на соціальну тематику (31%), а також теми здоров’я і культури (по 17%). За результатами моніторингу, найчастіше залучали жінок як експерток до матеріалів в газетах “Запорозька Січ” і “Запорізька правда” (42% і 41% відповідно експерток від загальної кількості експертів в матеріалах), найрідше — в газеті “МИГ” (11%).
Показник героїнь в друкованих медіа — 40 % від загальної кількості героїв в новинних стрічках регіональних онлайн-медіа, що на 6% вище, аніж в попередній період дослідження. При цьому в друкованих медіа тематика матеріалів із жінками-героїнями була такою: культура/мистецтво (32% від загальної кількості героїнь в матеріалах), спорт (16%) і соціальна тематика (15%), натомість під час минулого моніторингу, ТОП-3 теми включали культуру/мистецтво (28%), соціальну тематику (19%) і політику (13% від загальної кількості експерток у матеріалах).
У друкованих медіа найчастіше жінки у якості героїнь виступали в газеті “Запорізька правда” (47% від загальної кількості героїв в матеріалах), найменше — в газеті “Субота плюс” (21%).
Під час моніторингу було зафіксовано чотири сексистські матеріали (на сайтах 061.ua, Акцент, Індустріальне Запоріжжя, Мелітопольські відомості). Водночас у місцевих медіа фактично не використовують фемінітиви, під час моніторингу зафіксовано лише два тексти із використанням фемінітивів.
*У межах дослідження було опрацьовано 500 новин із героями/героїнями, експертами/експертками з десяти регіональних сайтів і 241 матеріал з п’яти регіональних газет, а також новини і розмовні ефіри чотирьох телеканалів і однієї радіостанції. Методологія моніторингу включала в себе аналіз кількості героїв/героїнь, експерток/експертів в новинах, які були опубліковані в стрічках обраних онлайн-ЗМІ з 5 по 11 жовтня 2020 року, а також основних випусках газет за цей період.
Моніторинг проводили у таких ЗМІ:
газети: МИГ, Запорізька правда, Запорозька Січ, Панорама, Субота плюс;
онлайн-медіа: 061.ua, akzent.zp.ua, pro.berdiansk.biz, zabor.zp.ua, iz.com.ua, mv.org.ua, 1news.zp.ua, mig.com.ua, zp-pravda.info, sich.zp.ua;
телеканали: Суспільне Запоріжжя, TV5, Алекс UA і Телеканал Z, а також Суспільне радіо Запоріжжя.
**Це дослідження створено завдяки щедрій підтримці британського народу через Департамент міжнародного розвитку Великої Британії в рамках Фонду розвитку ефективного врядування. Думки висловлені тут належать автору(-ам) та не обов’язково відображають погляди Департаменту міжнародного розвитку або Уряду Її Величності.
У запорізьких медіа жінок-героїнь згадуються приблизно вдвічі рідше, ніж чоловіків, — в середньому, у 40% матеріалів. При цьому онлайн і друковані медіа залучають до матеріалів жінок-експерток майже в однаковій пропорції. Так, в онлайн-медіа було зафіксовано 28% експерток від загальної кількості експертів, у друкованих медіа – 27% експерток, на телебаченні – 30%. За результатами дослідження, найчастіше згадки про жінок траплялися в матеріалах про політику, кримінал, здоров’я і суспільство.
Такими є результати дослідження гендерного балансу в медіа Запоріжжя, яке провели експерти ГО “Інститут масової інформації” та “Детектора медіа” у жовтні 2020 року.
В онлайн-медіа журналісти найчастіше залучали експерток коментувати політичну тему (25% від загальної кількості експерток у матеріалах), здоров’я (18%) і матеріали на тему суспільство (16%). При цьому, у порівнянні з першою хвилею дослідження гендерного балансу, показник присутності жінок-експерток збільшився в політичній тематиці та тематиці здоров’я на 8%.
Найменше жінок-експерток зафіксовано в кримінальних хроніках, новинах про ДТП (4%) та в міжнародних новинах (2%). Найбільше експерток зафіксовано на PRO.berdiansk.biz (44%) “Запорізька правда” (43%) і 061.ua (34%), найменше – на сайті “Запорозька Січ” (13%) і “Мелітопольські відомості” (5%).
В моніторинговий період в онлайн-медіа зафіксовано 31% героїнь — проти 69% чоловіків-героїв новинних стрічках регіональних онлайн-медіа. В онлайн-медіа жінки в якості героїнь матеріалів найчастіше фігурували в новинах на теми: політика (44% від загальної кількості героїнь в матеріалах), кримінал/ДТП (22%). При цьому, у порівнянні з попереднім періодом дослідження, кількість героїнь в політичній тематиці зросла на 27%, а в кримінальній тематиці знизилася на 15%. Найрідше героїні залучалися до таких тем як економіка/бізнес, міжнародні новини та здоров’я (по 1%).
Найбільше жінок у якості героїнь матеріалів зафіксовано на сайті “Мелітопольські відомості” (40%), “Акцент” (36%), Забор (32%). Найменше жінок-героїнь зафіксовано в онлайн-медіа “Індустріалка” (28%).
В моніторинговий період на запорозьких телеканалах було майже порівну героїнь та героїв — 49,6% жінок та 50,4 % чоловіків. Експерток зафіксовано відчутно менше — 29,6% до 70,4% чоловіків-експертів.
Жінки є героїнями та експертками в сюжетах, присвячених питанням освіти, зокрема інклюзивної, культури, дозвілля, медицини, екології. Лише поодинокі жінки стали героїнями та експертками у сюжетах та програмах, що стосувалися виборчого процесу. Чоловіки є героями та коментують матеріали, пов’язані з політикою, питаннями судочинства, права, економіки тощо. Слід зауважити, що в передвиборчий період у новинах запорізьких телеканалів домінують матеріали, що вихваляють кандидатів або міську владу, де практично немає ані героїв/героїнь, ані експертів/експерток. Телеканал ТV5 має постійний пул експертів, які коментують будь-які теми — серед них ми нарахували чотирьох чоловіків і двох жінок — Валентину Юрків (коментує тему медицини) і Юлія Погребняк (тему освіти).
У друкованих медіа експерток найчастіше залучали до коментування матеріалів на соціальну тематику і культуру/мистецтво (по 32% від загальної кількості експерток у матеріалах друкованих медіа), а також суспільну тематику(18%). Водночас не були залучені експертки до коментування міжнародних подій та тематики “економіка/бізнес).
Натомість під час попереднього дослідження, найчастіше жінки-експертки були присутні в публікаціях на соціальну тематику (31%), а також теми здоров’я і культури (по 17%). За результатами моніторингу, найчастіше залучали жінок як експерток до матеріалів в газетах “Запорозька Січ” і “Запорізька правда” (42% і 41% відповідно експерток від загальної кількості експертів в матеріалах), найрідше — в газеті “МИГ” (11%).
Показник героїнь в друкованих медіа — 40 % від загальної кількості героїв в новинних стрічках регіональних онлайн-медіа, що на 6% вище, аніж в попередній період дослідження. При цьому в друкованих медіа тематика матеріалів із жінками-героїнями була такою: культура/мистецтво (32% від загальної кількості героїнь в матеріалах), спорт (16%) і соціальна тематика (15%), натомість під час минулого моніторингу, ТОП-3 теми включали культуру/мистецтво (28%), соціальну тематику (19%) і політику (13% від загальної кількості експерток у матеріалах).
У друкованих медіа найчастіше жінки у якості героїнь виступали в газеті “Запорізька правда” (47% від загальної кількості героїв в матеріалах), найменше — в газеті “Субота плюс” (21%).
Під час моніторингу було зафіксовано чотири сексистські матеріали (на сайтах 061.ua, Акцент, Індустріальне Запоріжжя, Мелітопольські відомості). Водночас у місцевих медіа фактично не використовують фемінітиви, під час моніторингу зафіксовано лише два тексти із використанням фемінітивів.
*У межах дослідження було опрацьовано 500 новин із героями/героїнями, експертами/експертками з десяти регіональних сайтів і 241 матеріал з п’яти регіональних газет, а також новини і розмовні ефіри чотирьох телеканалів і однієї радіостанції. Методологія моніторингу включала в себе аналіз кількості героїв/героїнь, експерток/експертів в новинах, які були опубліковані в стрічках обраних онлайн-ЗМІ з 5 по 11 жовтня 2020 року, а також основних випусках газет за цей період.
Моніторинг проводили у таких ЗМІ:
газети: МИГ, Запорізька правда, Запорозька Січ, Панорама, Субота плюс;
онлайн-медіа: 061.ua, akzent.zp.ua, pro.berdiansk.biz, zabor.zp.ua, iz.com.ua, mv.org.ua, 1news.zp.ua, mig.com.ua, zp-pravda.info, sich.zp.ua;
телеканали: Суспільне Запоріжжя, TV5, Алекс UA і Телеканал Z, а також Суспільне радіо Запоріжжя.
**Це дослідження створено завдяки щедрій підтримці британського народу через Департамент міжнародного розвитку Великої Британії в рамках Фонду розвитку ефективного врядування. Думки висловлені тут належать автору(-ам) та не обов’язково відображають погляди Департаменту міжнародного розвитку або Уряду Її Величності.