Головна » Блоги » Миючий засіб, рейтинги, оборонка: що і як пишуть про кандидатів у Президенти запорізькі онлайн-медіа

Миючий засіб, рейтинги, оборонка: що і як пишуть про кандидатів у Президенти запорізькі онлайн-медіа

Новини Запоріжжя

Порошенко, Вілкул і Бойко – саме ці прізвища кандидатів у Президенти найчастіше бачили читачі запорізьких інтернет-ЗМІ на початку березня. І найчастіше – в джинсі. Але напередодні виборів деякі журналісти перетворюються на адептів політичних сил, і грані між новиною та джинсою стають уже не такі чіткі. Такі результати моніторингу, який провели експерти Інституту масової інформації з 1 по 7 березня 2019 року. Ми проаналізували новинні стрічки запорізьких онлайн-медіа, аби дізнатися, як часто вони пишуть про кандидатів, як саме пишуть (позитивно, нейтрально чи негативно) і які прізвища зустрічаються найчастіше. Аналізувалися десять запорізьких онлайн-ЗМІ: “061.ua”, “Забор”, “Заноза”, ”Forpost”, “Акцент”, “Inform.zp.ua”, “IPNews”, “Время новостей”, “Первый Запорожский” та “Индустриалка”. Найбільше джинси про кандидатів у цей період опублікували “Forpost”, “Индустриалка” і “061”. Найменше – “Inform.zp.ua”. Зовсім не було ані джинси, ані новин із згадкою кандидатів у цей період на сайті “Заноза”.

Що цікавило журналістів у кандидатах безкоштовно?

Всього на десяти сайтах в період із 1 по 7 березня вийшла 91 новина. Із них лише 17 – без ознак замовності.

Власне, новин було не так багато, і найбільше – про Петра Порошенка. Відносно позитивну інформацію про його заяву щодо грошей від ЄС розмістив лише одного разу “061”, “Забор” нейтрально писав про реакцію на зірвану під час туру в Запорізьку область шапку та ситуацію з обвинуваченнями в корупції в оборонній промисловості, журналісти протимошенківського “Акценту” також написали дві нейтральні новини про “оборонку”, а потім ще дві негативні. Одна з негативних публікацій знаходилася у рубриці “Взгляд”, яка може не відповідати поглядам редакції, але й у вихідних даних не зазначена як рекламна (такими, за версією редакції є “Новости компаний” і “Политические новости”). Того разу свій “взгляд” на приїзд Порошенка до Запоріжжя редакція попросила висловити штабіста “БЮТ Володимира Певченка. Так народилася колонка під заголовком “«Теперь у него есть модная розовая шапочка»: Владимир Певченко об итогах недели и визите Порошенко”.

Володимир Зеленський зацікавив запорізьких журналістів ростом сторінки в Facebook, складом свого штабу та миючим засобом, який начебто представники кандидата роздають потенційним виборцям. При цьому, якщо вищезгаданий “Акцент” подав новину нейтрально, хоча й без коментарів штабу, то прихильний до партії діючого президента  “Forpost” наприкінці аналогічної новини додав: “Досить дивно. Володимир до того, як вирішив стати «слугою народу» справедливо у своїх передачах висміював чиновників за підкупи. Коли ж прийшов у політику – без вагань почав використовувати ті ж самі методи”. Єдине, що можна сказати без вагань – це є порушенням стандартів журналістики та надає новині ознаки замовності.

Садовий і Гриценко виявилися цікавими журналістом виключно через те, що перший зняв свою кандидатуру на користь другого. Також по одній новині без ознак замовності в цей період було опубліковано зі згадкою про Бойка та Вілкула. Лідер від “Опозиційної платформи – “За життя” фігурував в огляді рейтингів сторінок кандидатів у соцмережах, а лідер “Опозиційного блоку – Партії миру і розвитку” – в новині про пошкодження його сітілайту.

81% інформації про кандидатів – джинса

Найбільше матеріалів з ознаками замовності в цей період було про Петра Порошенка – 23 тексти. Друге місце посідає Олександр Вілкул (19), а третє – Юрій Бойко (12). Посередині цього рейтингу знаходяться Юлія Тимошенко з вісьмома згадками в текстах і Володимир Зеленський – із п’ятьма. Сергій Тарута з’являється у трьох матеріалах, Валентин Наливайченко – в двох абсолютно однакових текстах, а Ляшко, Мураєв і Гриценко мають по одній згадці.

У джинсі Порошенко згадувався здебільшого з позитивного боку (16), в одному матеріалі він виступав нейтральною фігурою, а ще в шести – з негативного боку. Лев’яча частка позитивних матеріалів (13) належать редакції прихильного видання “Forpost”.

Багато хорошого публікували і про Вілкула – 17 із 19 текстів. Найбільше хорошого написала, очікувано, прихильна до Оппоблоку “Индустриалка”. Обидві негативні інформації замовного характеру були розміщені на сайті “IPNews”: при цьому перша має заголовок “Кого по весне посадит Зеленский”, а друга – “СМИ “Запорожстали” “приподняли” Вилкула”.

Про Бойка більше за всіх писав сайт “061” (хоча матеріали й були розміщені в комерційній рубриці “Политические новости”, поки там немає слова “Реклама”, це джинса). На цьому ресурсі були лише тексти позитивного спрямування. Негатив проти цього кандидата зосередився на сайтах “Забор” та “Индустриалка”.

Сіамські близнюки Журналіст і Штабіст

Деякі новини на сайтах, прихильних до певних політичних сил, дуже важко відокремити від джинси – складається враження, що або новини пишуть штабісти, або журналісти стали адептами партій. Це стосується, зокрема, як вже згаданої новини про миючий засіб, так і інших подібних. Наприклад, на пропрезидентському сайті “Forpost” з’явилися новини про всі випадки публічної підтримки Порошенка: режисер “Кіборгів” Ахтем Сейтаблаєв говорить, що тільки Порошенко виграє війну, артистка Ада Роговцева розповідає про досягнення культури цього періоду. При цьому сам президент у новинах “Форпосту” зустрічається на передовій з бійцями та гарантує, що не дасть ворогам робити атаки на армію, ГОСТРО реагує на корупційний скандал, що розгорнувся навколо “Укроборонпрому” та ще багато чого вражаючого робить навіть без плашки “Ad”, якою нібито позначають матеріали, розміщені на правах реклами. Тобто або у виданні на повному серйозі сприймають це як абсолютно професійну журналістську роботу, або це немаркована реклама від штабістів.

Але “Forpost” не лише хвалить Порошенка, але й “топить” його прямих конкурентів – Тимошенко та Зеленського. Видання пише про них або погано, або ніяк. Наприклад, називає їх обох проектами Коломойського, публікує думку політолога про Тимошенко як “людину, якій заважає одне з прізвищ у бюлетені”, про “чергову аферу”, для якої вона використовувала безвинних людей – і все.

Аналогічне відбувається і з виданням “Индустриалка”. Щоправда, герої та вороги там інші (окрім Зеленського). Найкраще ілюструють картину, яку створює це ЗМІ уривки з джинсового тексту за Вілкула і проти Бойка: “После политического бегства Бойко единым кандидатом от Оппозиционного Блока является Александр Вилкул, молодой, опытный и верный своим избирателям. А Бойко оказывается нигде”.

9 з 17 позитивних текстів про Олександра Вілкула З’явилися на цьому сайті (інші розподілилися між “061”, “Первым Запорожским” і “Забором”. Антипіар Бойка з’явився і на “Индустриалке”, і на “Заборе” – по дві новини на кожний сайт.

Інші редакції були не такі зосереджені на певних кандидатах і, схоже, брали гроші тексти від усіх політичних сил – у більшій чи меншій мірі.

Money talks

74 джинсових тексти – це більше 10 замовних матеріалів щодня. З них 50 були позитивного характеру і 21 негативного. При тому, що за цілий тиждень вийшло всього 17 простих новин про кандидатів.  Таким чином, імідж кандидатів у президенти в Запоріжжі залежить цілком і повністю від капіталу на “джинсу”. Найбільше в такий піар, відповідно до кількості матеріалів з ознаками замовності, вкладають штаби Порошенка та Вілкула. При цьому спільними супротивниками, відповідно до текстів, для них є Зеленський і Тимошенко. Де в цьому всьому журналістика, досі не зрозуміло.

Наталія Виговська,

регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.