Запорізька «Іскра»: чи справді планується банкрутство

Закінчилася перевірка науково-виробничого комплексу «Іскра». Її проводив народний депутат Сергій Штепа після чисельних звернень щодо можливого банкрутства.

За сприянням Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки вперше (!) за весь час перевірки відбувся діалог з директором заводу, – розповів Сергій Штепа на своїй сторінці в Фейсбуці.

Найголовніше! Чутки про те, що підприємство спеціально знищують для ліквідації або подальшої приватизації за копійки, не підтвердились. 

Сергій Штепа розвіяв чутки, що тривала перевірка пов’язана з нібито домовленостями між ним та керівництвом підприємства.

Наголошую, що жодним чином керівництво заводу, «Укроборонпрому» чи будь-хто інший не намагалися на мене тиснути або щось пропонувати.

Народний депутат наводить додаткову інформацію перевірки по кожному з проблемних питань, які стосуються запорізької «Іскри».

Про склад металобрухту на підприємстві

Українські ЗМІ неодноразово оприлюднювали фотографії виробничого обладнання, яке розпилено на металобрухт. Схожі кадри публікували в Інтернеті громадські активісти та представники деяких політичних сил.

Склад я побачив особисто – саме так він виглядає. Але причин непокоїтись насправді немає. На заводі пояснили, кожен верстат чи агрегат списується лише за умови попереднього погодження з концерном «Укроборонпром» та в подальшому реалізується через Prozorro. Представники концерну провели вибіркову перевірку обладнання на складі металобрухту. Порушень не виявили: все списано, потрібні документи наявні.

Списанню підлягає майно, яке повністю амортизоване, і його технічний стан не дозволяє подальшого використання. Це обов’язково підтверджується актом. Те обладнання, яке знаходиться в робочому стані, але не використовується, відокремлюється до спеціальної групи. В подальшому здійснюється його відчуження або безоплатна передача іншим підприємствам концерну «Укроборонпром».

Чому обсяг виробництва «Іскри» зменшився

«Укроборонпром» надав детальні цифри: обсяг виробництва не просто зменшився, а скоротився приблизно вдвічі порівняно з 2018 роком! Внутрішнє замовлення з боку Міністерства оборони України в попередньому році знизилось на 48%.

Після отримання висновків комісії мною скероване депутатське звернення до прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля з проханням розібратись, чому зменшилось державне замовлення. Якщо проблема полягає в закупівлі імпортної продукції, то це негайно потрібно зупинити. Якщо ні – шукати можливості підтримувати національного виробника, тим паче у такій важливій галузі, як обороноздатність нашої держави, – написав Сергій Штепа.

Скорочення експорту теж має об’єктивні пояснення. Під час перевірки багато працівників скаржились безпосередньо на директора підприємства Юрія Пащенка, адже саме при ньому кількість іноземних замовлень суттєво зменшилась. При попередньому директорі таких замовлень було кратно більше.

Скорочення експортних замовлень не є недоліком роботи саме керівництва «Іскра». Це глобальна проблема всього «Укроборонпрому», – вважає Сергій Штепа.

Останніми роками за новими правилами Концерну всю діяльність, пов’язану з експортними замовленнями, виконує окрема структура – «Укрспецекспорт». Саме вона шукає потенційних замовників і веде з ними перемовини. Ефективність роботи цієї структури викликає сумніви, – пише народний депутат.

Складається враження, що це лише додаткова ланка бюрократії. Щоб підтвердити чи спростувати це твердження, найближчим часом підготую ще одне депутатське звернення з проханням порівняти показники експортної роботи підприємств оборонного комплексу до створення «Укрспецекспорту» та після. Якщо результаті діяльності цієї структури незадовільні, буду вимагати її ліквідації.

Директор «Іскри» Юрій Пащенко теж висловив незадоволення результатами роботи «Укрспецекспорту». Він повідомив, що неодноразово надсилав звернення  і просив надати право науково-виробничому комплексу «Іскра» самостійно здійснювати діяльність із пошуку іноземних замовлень. Відповідні органі зараз розглядають ці документи. Після отримання повноважень на підприємстві сформують структуру, яка буде займатись справами зовнішньоекономічної діяльності. 

Заробітна плата керівництва

Надходило багато скарг: чому при середній зарплаті близько 11-12 тисяч гривень на місяць директор отримує мільйони кожного року?

Поділяю незадоволення колективу з приводу того, що дохід вищої ланки на підприємстві надто відрізняється від доходу більшості працівників. Зрозуміло, що різниця має бути, але не у багато десятків разів.

Народний депутат також пояснює, що заробітну плату директор не призначав собі особисто. Він отримує її згідно з контрактом, який формується відповідно до критеріїв, встановлених Кабінетом Міністрів. Найближчим часом Кабмін планує прийняти постанову про суттєве обмеження максимальної заробітні керівників державних підприємств на період карантину. Це тимчасово вирішить проблему.

Якщо ж цього не станеться, я підготую відповідний законопроєкт та зареєструю його у Верховній Раді.

Відсутність спеціального одягу у деяких членів колективу

Інформація підтвердилась. Не весь персонал забезпечений спецодягом. Здебільшого його не вистачає тим, у кого нестандартні розміри. Під час перевірки одразу кілька працівників сказали, що були змушені купувати спецодяг за власний кошт.

Юрій Пащенко повідомив, що згідно з умовами трудової угоди кожен працівник має право на повну компенсацію вартості спецодягу, якщо він був куплений працівником особисто. Головна умова – наявність чеку. 

Затримки з поставками обладнання

Цей факт теж підтвердився. Головний винуватець – ПрАТ «АвтоКрАЗ». За інформацією Сергія Штепи, від зриву термінів поставки страждає не лише «Іскра». Більше того – деякі інші підприємства оборонного комплексу через цю проблему ледь не зупинили свою діяльність. Керівництву «Укроборонпрому» зазначені факти доведені до відома. Наразі Концерном розглядаються різні варіанти вирішення проблеми, в тому числі перехід на шасі інших виробників. Нюанс полягає в тому, що аналогічну вартість та якість обладнання серед національних виробників більше ніхто запропонувати не може. Найближча альтернатива – МАЗ. А західноєвропейські шасі будуть коштувати в 4-5 разів дорожче.

Загальні висновки

Приблизно третина скарг та фактів не знайшла підтвердження. Ще третина – повністю підтверджена і лежить на совісті саме керівництва «Іскри».

Остання третина – скарги, які теж знайшли підтвердження, але в них немає провини нинішнього керівництва заводу. Щодо них мною вже відправлені або готуються депутатські звернення до відповідних структур. Також зрозуміло, що потрібно кардинально змінювати підхід до комунікації між керівництвом та колективом.

 


Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: