Демсокира, Голос та губернатор: які політичні новини пишуть запорізькі онлайн-ЗМІ

Яка політика, такі і політичні новини. В’ячеслав Зайцев, вже екс-фраківець міської фракції БПП,  наробив шуму та змусив писати про партію “Голос” в Запоріжжі. Допис-виклик в соцмережі представників партії “Демократична сокира” найголовнішому священнику області від УПЦ МП Луці наробив шуму та змусив писати і про  “сокиру”. Рішення Кабміну щодо звільнення голови облдержадміністрації Констянтина Бриля наробило шуму та створило, мабуть, останній сплеск уваги до чиновника у цій якості. 

Місцеві політики були головними у виборі сайтами тем та героїв публікацій. Найменше, а, точніше, нічого, в  цей період не писали про політичні дії органів місцевої ради. При цьому, обираючи теми та героїв своїх політичних новинах, їх автори найбільше спиралися на дописи в соціальних мережах та офіційні сайти. Значно менше серед аналізованих можна було побачити власних новин. Їх було навіть менше, аніж текстів без жодних джерел.

Такими стали результати моніторингу ІМ, який проводився з 3 червня 2019 року. Досліджувалися теми/герої, джерела інформації та наявність замовності політичних новин. Аналізувалися п’ять запорізьких сайтів: 061.ua, Забор, Заноза, Forpost, Акцент, а саме по 50 перших новин новинної стрічки кожного медіа без урахування публіцистичних, аналітичних матеріалів або розслідувань, блогів та авторських колонок, анонсів, а також матеріалів з ознаками замовності, які за форматом також були написані не у формі новин. Всього до аналізу увійшли 32 політичні новини.

Про героїв та контексти

Майже кожна восьма новина в стрічках запорізьких онлайн-ЗМІ була про політику.  При цьому, 16% з усіх політичних новин мали ознаки замовності. Про місцевих політиків у стрічках було опубліковано майже 44% новин. Однакова кількість політичних новин стосувалася партій та їх осередків, політиків загальнонаціонального рівня та органів державної влади – по 19%. При цьому не було зафіксовано жодної новини по органи місцевого самоврядування. Можливо тому, що час сесій та політичних заяв ще не наступив.

Найбільше новин про місцевих політиків, шість, опублікував сайт “Акцент”, жодної – сайт “Forpost”, при цьому саме тут було найбільше новин про політиків загальноукраїнського рівня (чотири). Про партії писали більш-менш рівно – по 1-2 новини усі сайти, окрім “Занози”. По органи держвлади більше за всіх написав сайт “Акцент” (три новини).

В залежності від прихильності онлайн-ЗМІ до політичної сили, однакові теми висвітлювалися тут із різними контекстами або не висвітлювалися взагалі.  Наприклад, тільки на сайті Акцент, що послідовно підтримує політику представників “Батьківщини” і який опублікував найбільше політичних новин в цей період (11 новин або 22% від загальної кількості аналізованих текстів),  з’явилася одинока “джинса” про лідерку цієї політичної сили – “Юлія Тимошенко: Тільки системні зміни дадуть результат”. Окрім цього, “Акцент” писав про В’ячеслава Зацева та партію “Голос” (дві новини), новини про звинувачення запорізьким митрополітом Лукою партії “Демократична сокира” у розпалюванні міжрелігійної ненависті без коментаря іншої сторони, про вимогу не допустити перевибори до ВР жодного із існуючих депутатів від БПП у новині “Прокурора, открывшего дело на Гонтареву, выдвигают в депутаты”. Не обійшлося тут і без новини про дуже позитивну діяльність депутата міської ради від “Батьківщини” Віталія Рябцева. І хоча новина виглядала отак “Запорожцев, которым пообещали отселение, не пускают на прием к Буряку (ФОТО)”, насправді, мер міста був лише фоном для висвітлення гарних проявів міського депутата.

На відміну від них, на сайті Forpost, який підтримує БПП та пов’язані з ним проекти, все було трохи інакше. В  аналізований період тут з’явилося всього 5 політичних новин (10%). Але всі вони були про позитивні прояви діяльності як БПП, так і дотичних до них справ. Так, тільки про нардепа від БПП Ігоря Артюшенка було опубліковано три новини, або 60% політичного контенту. Зокрема, про те, що “У Раді зареєстрували законопроект народного депутата Ігоря Артюшенка про імпічмент” та про його залізні шанси потрапити в Раду (“Результати праймеріз: хто з запоріжців отримав шанс потрапити до Верховної Ради”, “Від реформатора до громадського діяча – комупраймеріз забезпечить депутатський мандат”)

При цьому новину про конфлікт “Демократичної Сокири” і  митрополіта Луки тут висвітлили з точністю навпаки: головний позитивний герой – “Сокира”, а, точніше, засновник сайту “Forpost”, блогер Юрій Гудименко – і відсутність  іншої точки зору другої сторони конфлікту.

До речі, на сайті “Заноза” було найбільше тематичного розмаїття. Тут написали і про те, що політик з дуже неоднозначною репутацію, який чотири рази намагався стати мером і так ним і не став, Володимир Кальцев планує балотуватися до ВР “з партією Медведчука”, в той час як екс-мер з не менш неоднозначною репутацією Олександр Сін “засвітився на зїзда партії Кернеса”, що до ВР йде і мер Мелітополя,  а Бриль “з пафосом прокоментував новину про свою відставку” . Всього на сайті було опубліковано сім політичних новин (або 14% від загальної кількості новин в стрічці) в аналізований період. 

Найменше ж новин про політику під час моніторингу опублікував 061.ua – чотири. Вони написали по відставку голови облдержадміністрації, про вихід В’ячеслава Зайцева із фракції “Солідарність” та вхід до партії “Голос” (2 новини) та про звернення митрополіта Луки до поліції зі звинуваченням партії “Демократична сокира” у розпалюванні ненависті. До речі, можна сказати, що це, мабуть, єдина новина з цієї теми, де  були дотримані базові стандарти, включаючи баланс думок.

Соцмережі наше все

При написанні політичних новин найбільше автори використовували інформацію із соціальних мереж (28,5%) та офіційних сайтів (26%). При цьому, найчастіше соцмережі за головне джерело мали на сайтах “Забор” та “Заноза” (майже кожна друга політична новина), дві з чотирьох новин (50%) на основі офіційних сайтів зробили на сайті 061.ua. На інші ЗМІ в політичних новинах автори спиралися у 17% текстів. В цілому, використання цього джерела інформації було рівномірним з-поміж усіх аналізованих сайтів. Всього чотири власних новини  з усіх проаналізованих були опубліковані в новинних стрічках в період моніторингу. Найбільше з них – у сайта “Акцент” (27% від загальної кількості політичних новин на сайті), ще одна – у сайта Forpost. 

Варто зауважити, що у майже 16% політичних новин взагалі не було жодного джерела інформації. Найбільше новин без джерел (3 із 8, або 37,5%) було опублковано на сайті “Заноза”, присутні джерела в усіх політичних новинах були на сайтах 061 та Забор.

Найменше ж в онлайн-ЗМІ було новин на основі прес-релізів: одну новину на сонові цього джерела інформації  “Депутат от БПП возглавил партию “Голос” в Запорожской области” опублікував сайт “Забор”.

Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.


Сообщить об опечатке

Текст, который будет отправлен нашим редакторам: